Doan: 特別な才能

Elke d’Olle Grieze schrijft een andere gastcolumnist een column. Elwin Baas van RTV Noord, trapt af. Hij legt uit waarom FC Groningen er alles aan moet doen om Ritsu Doan definitief in te lijven.

‘Het is een bijzonder talent’

Hij schiet gemiddeld anderhalf keer per wedstrijd op doel. Toch scoorde Ritsu Doan inmiddels al zeven keer in de competitie. Een ongekend hoog gemiddelde. Speel de Japanner in de kleine ruimte aan, en hij doet er vaak wat goeds mee. Doan is, voor Eredivisiebegrippen, een bepalende speler in wording. Hij maakt nog veel fouten en moet bijvoorbeeld vaker in scoringspositie komen, maar de potentie spat er vanaf.

De FC moet voor 1 mei een beslissing nemen. Gaat de club Ritsu Doan definitief overnemen van Gamba Osaka of niet? Ik denk dat veel supporters volmondig ja zeggen en als voetballiefhebber zeg ik ook direct ja, maar is zijn definitieve komst wel realistisch?

Toen ik manager technische zaken Ron Jans laatst naar Doan vroeg schoot het enthousiasme in zijn stem omhoog. Jans heeft een verleden in Japan en weet als geen ander dat de kleine Japanner een flinke cultuurshock heeft moeten ondergaan. Daarnaast heeft hij bij zijn club Gamba Osaka amper ervaring opgedaan. Dit is dus zijn eerste seizoen als profvoetballer in een eerste elftal. En dan draait het team waar je voor speelt ook nog eens vierkant. We kunnen namelijk moeilijk zeggen dat de FC lekker loopt te ballen dit seizoen. Dit in ogenschouw nemend zijn de prestaties van deze pas 19-jarige verrassend goed te noemen.

Foto: Erwin Otten

Als iedereen zo enthousiast is, waarom dan nog twijfel? Het heeft, zoals wel vaker, met geld te maken. Doan moet gekocht worden. De transfersom werd afgelopen zomer al vastgesteld en er ligt naar verluidt een driejarig contract op hem te wachten. Hoe hoog dit bedrag is dat is mij niet bekend. Ik denk rond de 1,5 tot  2 miljoen, maar dat is puur een schatting. Als niet EU-speler moet hij een fors salaris gaan verdienen. De regels in Nederland schrijven voor dat een speler (20 jaar en ouder) van buiten de EU minimaal 150% van een gemiddeld Eredivisie-salaris moet verdienen. Dat is dit seizoen ongeveer 420.000 euro per jaar. Vreselijk veel geld voor de FC. Nu zijn er allerlei constructies en creatieve manieren om dit boekhoudkundig ietwat te verzachten, maar een dure jongen gaat het sowieso worden.

Doan heeft de toekomst. Met zijn 19 jaar is de rek er nog lang niet uit. Gezien zijn huidige prestaties (ik geef hem een 6.5) kan het alleen nog maar beter. Kijk naar Kostic en Matavz, die waren in hun eerste jaren een stuk minder productief en bepalend. Ik ben ervan overtuigd dat hij minimaal net zo veel talent heeft.

Nu ken ik het huishoudboekje van de club niet exact, maar Groningen heeft een speler als Doan hard nodig. Hij kent inmiddels de club, de manier van spelen in Nederland en onze cultuur steeds beter. Daarnaast weet de FC hoe deze jongen zowel mentaal als fysiek in elkaar steekt. Kortom, ik zou langs de sponsoren gaan. Doan is een prima investering. Het is een bijzonder talent (特別な才能).

Elwin Baas

FC Groningen-watcher voor RTV Noord