Wedstrijd van de waarheid voor de FC

Vanmiddag speelt FC Groningen de wedstrijd van de waarheid tegen nummer 16 Roda JC. Er is geen sprake meer van mogen, maar moeten voor de ploeg van Ernest Faber.

Met een overwinning is Groningen zo goed als zeker verzekerd van nog een seizoen Eredivisie, terwijl een gelijkspel of nederlaag ertoe kan leiden dat de FC wegzakt in het moeras van de nacompetitie. Er staat komende zondag dus veel meer op het spel dan alleen maar drie punten.

Het zal geen gemakkelijke opgave worden voor de Trots van het Noorden om de punten in eigen huis te houden, want Roda JC verkeert de laatste weken in bloedvorm. Halverwege maart stonden de Limburgers nog op de laatste plaats en leek degradatie onafwendbaar. Dankzij drie overwinningen op rij tegen NAC, Vitesse en PEC heeft Roda de weg omhoog gevonden en mag de ploeg uit Kerkrade ineens weer hopen op directe handhaving. De absolute uitblinkers in de indrukwekkende serie van Roda zijn de Duitse aanvallers Dani Schahin en Donis Avdijaj, twee spelers die de verdediging van Groningen goed in de gaten moet houden.

Ook FC Groningen, dat op dit moment op de 13e plaats staat in de Eredivisie,  is de laatste weken aan de beterende hand, maar het verbeterde spel heeft nog niet geleid tot een serie overwinningen. Tegen AZ en Ajax kreeg men complimenten voor het vertoonde spel, maar stond de ploeg na afloop wel met lege handen en tegen Heerenveen moest er genoegen worden genomen met een punt. Als gevolg van deze resultaten en de recente overwinningen van de concurrentie is het gat met Roda, dat onder de denkbeeldige nacompetitiestreep staat, nog maar 4 punten. Het doelsaldo is echter wel ruim in het voordeel van FC Groningen.

Een aderlating voor trainer Ernest Faber is dat Juninho Bacuna, de aanjager en uitblinker op het middenveld in de vorige wedstrijden, tegen Roda geschorst is. Django Warmerdam zal hem vermoedelijk vervangen en dat betekent dat Amir Absalem zijn plaats als linksback behoudt. Voor Groningen is het zaak om vanaf het eerste fluitsignaal direct vol druk te zetten op Roda, want dit seizoen is al regelmatig gebleken dat de ploeg van Robert Molenaar veel moeite heeft om onder die druk uit te voetballen.

Een aantrekkelijk schouwspel zal het zondag waarschijnlijk niet worden, omdat Roda zich vermoedelijk massaal in zal graven en gaat loeren op een kans via de counter. Dat is ook meteen de reden waarom Groningen het vaak veel moeilijker heeft met ploegen als Roda dan met titelkandidaten als Ajax en PSV. De topclubs zijn vaak voetballende ploegen en daardoor ligt er voor een ploeg als Groningen meer ruimte dan tegen Roda, dat zich massaal terugtrekt op eigen helft. Met de onvoorspelbaarheid van Mimoun Mahi en de balbeheersing en techniek van Ritsu Doan en Ajdin Hrustic heeft Groningen echter voldoende mogelijkheden om de verdedigende organisatie van Roda uiteen te spelen, al zal dat niet zonder slag of stoot gaan.

De resultaten van de afgelopen seizoenen tegen Roda bieden perspectief voor FC Groningen, want in de laatste vijf ontmoetingen in Groningen won de thuisploeg drie keer, eindigde de confrontatie één keer in een gelijkspel en namen de bezoekers slechts een keer de drie punten mee naar Limburg. Bovendien verloor Groningen dit seizoen maar drie keer in het Noordlease Stadion. Op papier ziet het er dus goed uit voor de FC, nu nog op het veld.

Door: Marc Bos