Gedragen Atletico shirt voor veiling Ronald McDonald Huis

Op 1 mei gaat onze online veiling van start voor het Ronald McDonald Huis. We hebben er werkelijk weer een uniek item bij gekregen. Henk de Haan ruilde na FC Groningen – Atletico Madrid een shirtje met Luis Mario Cabrera. Een uniek shirt van de eerste keer dat FC Groningen Europees speelde.

Op woensdag 28 september 1983 speelt FC Groningen de legendarische Europese wedstrijd tegen Atletico Madrid. In een waanzinnig Oosterpark wint FC Groningen met 3-0 van de Spanjaarden. Door goals van Ron Jans, Erwin Koemen en Jan van Dijk wint Groningen van de Europese grootmacht.

Als Henk de Haan terugdenkt aan die wedstrijd begint zijn herinnering al vroeg in de middag. ‘We moesten verzamelen in een hotel vlakbij MartiniPlaza. Dat was al heel bijzonder. Beetje kaarten en om vier uur met de bus richting het stadion. Op de Petrus Campersingel liepen al duizenden mensen richting het Oosterpark. Tijdens het warmlopen riep de speaker al dat de mensen moesten inschikken. Er konden volgens mij zo’n 18.000 mensen in het stadion, maar ik denk dat er wel 25.000 waren. Die wedstrijd was echt mijn hoogtepunt van mijn tijd bij FC Groningen.’

‘Cabrera was toen mijn directe tegenstander. Ik kwam erin voor Walter Waalderbos en na afloop van de wedstrijd stond ik naast de nummer 15 van Atletico. Ik dacht toen direct: dat shirtje moet ik hebben, want dat komt later nog een keer van pas voor een goed doel’, aldus een lachende Henk de Haan door de telefoon.

Hans Nijland stelt zijn clubkostuum beschikbaar en zo geeft hij aan. ‘Marieke zorgt dat het overhemd ook gestreken is.’

De items voor de veiling blijven maar binnenstromen en het is hartverwarmend om te zien hoe betrokken iedereen is. De online veiling start volgende week dinsdag om 16.00 uur via Onlineveilingmeester.

Geniet hier nog een keer van die fantastisch wedstrijd.