‘Wij gaan de tegenstander bij de strot grijpen’

De afgelopen jaren verloor de Trots van het Noorden haar identiteit met saai en berekenbaar spel. Gaat het de nieuwe trainer Danny Buijs lukken om FC Groningen met pressie en lef te laten spelen? Hij wil branie op het veld zien, laat hij in een exclusief interview weten aan d’Olle Grieze het magazine van de supportersvereniging.

Als speler verliet Danny Buijs zelden het veld zonder grasvlekken op zijn tenue. Negentig minuten lang gaf hij alles, sprintte mee naar voren en zette harde tackles in om aanvallen van de tegenstander in de kiem te smoren. Deze mentaliteit wil de nieuwe trainer ook bij zijn ploeg zien tijdens het nieuwe seizoen.

“Wij moeten de tegenstander bij de strot grijpen”, zegt Buijs resoluut, die tussen 2004 en 2006 in Groningen speelde. “In mijn tijd boeide het ons niet wie de tegenstander was. Zij kwamen op ons terrein en we gingen ze verslaan. Wij hadden branie.”

De boodschap van Buijs is duidelijk. FC Groningen moet weer de club worden, waar de spelers strijden voor elk grassprietje. “Ik wil de tegenstander onder druk zetten en naar voren voetballen. Dat hoort bij FC Groningen en dat is wat het publiek wil zien.”

Het contrast met zijn voorgangers Erwin van de Looi en Ernest Faber is groot. Beide trainers lieten hun ploeg berekenend spelen. De prestaties waren de afgelopen jaren wisselend, maar de lege stoeltjes in het stadion maken inmiddels wel duidelijk dat dit niet is wat de fans willen zien. De afgelopen jaren verloor FC Groningen haar identiteit van strijdlust, pressie en onverzettelijkheid. Danny Buijs hoopt het tij nu keren.

De nieuwe trainer hield de afgelopen weken interviews af, maar maakt voor de supportersvereniging een uitzondering. We zijn welkom in zijn rijtjeshuis in Alblasserdam, niet ver van Rotterdam. Zittend aan de keukentafel, gekleed in een trainingsjack, beantwoordt Buijs onze vragen.

Hij legt uit hoe hij de tegenstander onder druk wil zetten, welke trainingen hij gaat geven en hoe hij met zijn spelers omgaat. Ook vertelt Buijs hoe hij als 18-jarige al aantekeningen maakte over oefenvormen en teams al tactische doorlichtte. En benadrukt hij het belang van de supporters. “Als wij straks als team strijdlust tonen en met pressie spelen, dan gaat het stadion achter ons staan. Op jaarbasis kan dit maar zo voor acht tot twaalf punten extra zorgen”, zegt hij.

Lees het uitgebreide interview met Danny Buijs in het nieuwe nummer van d’ Olle Grieze, het clubmagazine van de supportersvereniging van FC Groningen.