Welke Japanners moet de FC in de gaten houden?

Ritsu Doan blijft ook na dit seizoen bij FC Groningen. Iets waar de club, de speler en vooral de supporters zeer tevreden mee zijn. Helaas moet de 20-jarige Japanner zijn droom om op het WK in Rusland te spelen vergeten, maar zijn debuut bij de Samurai Blue is slechts een kwestie van tijd. Daar ben ik heilig van overtuigd!

Ondertussen kijken de supporters van FC Groningen al vooruit naar komend seizoen. En dan vooral met de vraag: Hoe ziet de selectie er uit en gaat de club nog verrassen op de transfermarkt? Uiteraard sprak ik in mijn vorige column al dat ik graag hoop dat de FC stappen vooruit maakt op het gebied van netwerkuitbreiding met betrekking tot het scouten en zou ik graag na Doan nog een kwaliteitsinjectie uit het verre Oosten zien. En ik weet wel enkele namen waarvan ik ervan overtuigd ben dat deze over de kwaliteiten beschikken die FC Groningen op weg kunnen helpen! Zo niet nu, dan zeker in de toekomst.

Laten we ten eerste beginnen met vijf zeer talentvolle spelers onder de 21 jaar die over de nodige kwaliteiten beschikken. Dit zijn Keito Nakamura (17 jaar, vleugelspeler, spelend bij Gamba Osaka), Rei Hirakawa (18 jaar, middenvelder, spelend bij FC Tokyo), Hiroto Yamada (18 jaar, aanvaller, spelend bij Cerezo Osaka), Kyosuke Tagawa (19 jaar, aanvaller, Sagan Tosu) en Kazunari Ichimi (20 jaar, aanvaller, Gamba Osaka). Nakamura is een zeer talentvolle voetballer en speelt sinds kort bij Gamba Osaka nadat hij overkwam uit de jeugd van Mitsubishi Yowa. Een zeer behendige, technische speler die over de nodige snelheid bezit. Misschien wel de speler met het meeste talent van deze namen. Hirakawa is een echte vechter op het middenveld, maar ook eentje die het overzicht weet te behouden en op het juiste moment de juiste pass kan geven. Hirakawa doorliep de gehele jeugdopleiding van FC Tokyo. Yamada is een harde werker voorin, eentje die de strijd niet uit de weg gaat. Naast scoren bezit Yamada ook over veel overzicht. Hetzelfde kan gezegd worden over Tagawa en Ichimi. Deze spelers zijn zeer gedreven met de nodige drive voorin. Alle vijf zeer jonge, doch zeer talentvolle voetballers voor de FC Groningen in de toekomst.

Als we dan naar wat oudere spelers kijken, dan zijn Koya Kitagawa (21 jaar, middenvelder/aanvaller, spelend bij Shimizu S-Pulse), Takuma Nishimura (21 jaar, aanvaller, spelend bij Vegelta Sendai), Yuma Suzuki (22 jaar, aanvaller, spelend bij Kashima Antlers) en Shota Kaneko (23 jaar, aanvaller/vleugelspeler, spelend bij Shimizu S-Pulse) ook zeer interessante opties voor een club als FC Groningen. Al deze spelers tonen dit seizoen al hun kwaliteiten in de J-League en hebben al de nodige ervaring in huis. Dit zijn spelers die dus er gelijk kunnen staan indien nodig en zijn spelers waarvan ik veel vertrouwen heb dat ze de stap naar Europa ooit kunnen maken.

En tot slot wil ik nog een speler benoemen die ik absoluut een aanwinst zou vinden voor FC Groningen. Kenyu Sugimoto (25 jaar, aanvaller, spelend bij Cerezo Osaka). Liet vorig seizoen zien wat een goalgetter hij is met 23 doelpunten in 36 officiële wedstrijden. Een speler met lengte, bravoure en strijd. Met zijn 1 meter 87 ook zeker geen kleintje en zeer kopsterk. Als de FC ook maar een kans heeft om deze speler te strikken, dan zou ik volmondig zeggen: doen! Zonder twijfel!

Dit zijn enkele spelers die ik in de toekomst graag in het groen-wit van FC Groningen zou willen zien, maar uiteindelijk is het aan de club om aan de selectie voor komend seizoen te bouwen en aan Buijs om er een hecht team van te maken. Met Doan als het creatieve brein op het middenveld!

Gerard Postma