COLUMN: Samen

Voorzitter John de Jonge blikt terug op het afgelopen seizoen. Er ging ontzettend veel mis, maar er waren ook genoeg positieve zaken te benoemen. Met als hoogtepunt misschien wel de corteo in Heerenveen.

Het seizoen 2017-2018 zit er op. Het zal niet de boeken in gaan als het meest rustige seizoen van de club. Zowel niet op als naast het veld. Maar in voetbal viert opportunisme hoogtij en bijvoorbeeld RTV Noord had al een poll met de vraag of Groningen volgend seizoen bij de eerste zes zou eindigen. Maar voordat je aan iets nieuws begint is het heel belangrijk eerst te evalueren wat er is geweest, wat ging goed en wat ging fout. Leren van het verleden.

Over de sportieve resultaten ga ik het niet hebben, daar is denk ik genoeg over gezegd, men weet dat de resultaten niet waren zoals verwacht en voor de winterstop was het spel ook niet zoals wij supporters dat graag zien. Uit gesprekken met Danny Buijs blijkt dat hij dondersgoed weet wat wij Groningers graag zien, aan hem om dit te vertalen naar de wedstrijden. Daar hebben we veel vertrouwen in.

Ook naast het veld gebeurden er mooie dingen. Ten eerste binnen de Supportersvereniging zelf, met als uitschieter de actie voor het Ronald McDonald Huis in Groningen. Daarmee is een bedrag opgehaald wat we vooraf niet konden dromen. Maar vooral de hartverwarmende hulp die we van alle kanten kregen was fantastisch. Zowel van (oud)-spelers, club en alle andere mensen die hebben geholpen. Nogmaals dank daarvoor.

Ook de beleidsmiddag die we samen met de club en andere groeperingen hebben georganiseerd was een hoogtepunt. Daaruit bleek maar weer eens dat het heel goed is om supporters mee te laten denken over de toekomst van de club. Daardoor ontstaat binding en de betrokkenheid neemt toe. Op deze middag moet absoluut een vervolg komen, het was nog maar een eerste aanzet.

Maar wat bij mij voorop staat is de samenwerking tussen alle supportersgroeperingen. Hoogtepunt hiervan was misschien wel de uitwedstrijd in Heerenveen. Wat een dag was dat. Daar hebben de supporters laten zien wat Groningen is. De wandeling naar het stadion en de sfeer in het uitvak zal ik nooit meer vergeten. Sowieso heeft het aan de sfeeracties op de tribune niet gelegen. Ultras Cruoninga, bedankt!

Maar ook buiten wedstrijden om is er veel contact tussen de supportersgroeperingen. En wij (SV FC Groningen, Ultras Cruoninga, Supporterscollectief en Rollyside) delen onze zorgen over een aantal zaken.

We hebben nog steeds vragen over hoe het vertrek van Gerard Kemkers opgevangen gaat worden. Peter Jeltema vervangt Caspar Dekker als Hoofd Jeugdopleiding, dat is duidelijk. Maar wie pakt het stuk Topsport en Talentontwikkeling op? We hebben lang met Gerard Kemkers gepraat en waren onder de indruk van zijn visie. We vinden zijn vertrek dan ook een verlies voor de club en vinden het jammer dat er geen oplossing is gevonden waarbij hij behouden kon blijven voor de FC.

Ook maken we ons allemaal nog zorgen om de financiële positie van de club. Afgelopen seizoen was er een fors exploitatietekort. Bovendien verandert de voetbalwereld in hoog tempo. Geld regeert. Veel rijke Arabieren en Chinezen zoeken speeltjes en daarbij valt hun oog vaak op voetbalclubs. Ook FC Groningen zal voor hen interessant zijn. Wij als supporters hebben heel duidelijk aangegeven dat we niet willen dat de club verkocht wordt. Maar we zien ook de dilemma’s waarmee de club worstelt en zullen dan ook gevraagd en ongevraagd advies geven hoe wij denken dat de club de toekomst tegemoet kan treden.

En om dan maar ook als een echte opportunist af te sluiten: in die toekomst heb ik alle vertrouwen als we het met zijn allen doen. En of we bij de eerste zes komen komend seizoen? Als we maar attractief voetbal zien met passie en strijd, de samenwerking met alle geledingen nog verder kunnen versterken, het stadion weer wat voller zit en men zich thuis voelt bij zijn cluppie dan boeit me dat niet zo. Famer till I die!

John de Jonge

Voorzitter SV FC Groningen