Rasechte Veendam-fan dolgelukkig met FC Groningen-shirts!

Enkele weken geleden leverde de veiling voor het Ronald McDonald Huis ruim €14.000 op. Veel
kopers hadden een speciale reden om op bepaalde items te bieden. Zo ook Bert Stuut, supermarktondernemer uit Bad Nieuweschans. Hij kocht op de veiling de shirts van Martin Drent en Angelo Cijntje.

Stuut was jarenlang verbonden aan SC Veendam als teammanager en in die periode heeft hij een goede band opgebouwd met veel spelers van Veendam. Daarom had Stuut bij de veiling zijn zinnen gezet op de shirts van Drent en Cijntje, twee iconen van SC Veendam. “In eerste instantie heb ik de shirts gekocht, omdat ik het Ronald McDonald Huis wilde steunen. Daarnaast ken ik Martin Drent dus nog uit mijn Veendam-tijd en ik had al met hem gesproken dat ik zijn shirt wilde kopen als die te koop zou zijn. Hij vertelde mij dat ik dat op de veiling kon doen. Nu heb ik dus én het goede doel gesteund en de mooie shirts van Martin Drent en Angelo Cijntje gekocht.”

De shirts kunnen worden toegevoegd aan de uitgebreide collectie SC Veendam-spullen die Stuut heeft. “Ik heb nog glazen, tenues en nog heel veel andere dingen. Ook heb ik nog een shirt van Ruben Schaken, dat ik ook via een veiling heb gekregen.’’

Aan zijn periode bij Veendam heeft Stuut nog altijd warme herinneringen. “Het was een hele hechte club, het maakte niet uit of je de burgemeester was of een vrijwilliger, je hoorde er gewoon bij. De selectie was ook een echte vriendengroep, zowel binnen als buiten het veld en mede daardoor eindigden ze in één van de laatste seizoenen op de vierde plaats.”

Veel oud-spelers van Veendam spelen tegenwoordig bij het FC Emmen van Dick Lukkien. Daar is Stuut nu dan ook vaak te vinden. “Ik ben eigenlijk het hele seizoen bij FC Emmen geweest, het is daar net als bij Veendam, gewoon is gewoon en dat spreekt mij aan.’’ Stuut is volgend jaar ook sponsor bij de promovendus, maar sluit niet helemaal uit dat hij ooit ook nog eens sponsor wordt bij FC Groningen.

De ondernemer is op dit moment, naast zijn sponsoractiviteiten, ook nog in de voetballerij actief. Met ingang van het seizoen 2018/2019 is hij trainer van het eerste en tweede elftal van vijfdeklasser VV Nieuweschans. De voetballiefhebber in hart en nieren kijkt met een goed gevoel terug op de veiling. “Ik heb de shirts kunnen kopen die ik wilde hebben en de veiling heeft een mooi geldbedrag opgeleverd voor het goede doel, dus ik ben tevreden.’’

Door: Marc Bos