Column | Wie is de grootste lul?

SV-voorzitter John de Jonge is voorlopig wel even klaar met het Dagblad van het Noorden. De vandaag gelanceerde sportpodcast van het medium viel bij hem niet in goede aarde.

‘Wie is de grootste lul …’ Dat was de ondertitel die het Dagblad van het Noorden vandaag gebruikte bij de aankondiging van hun nieuwe sportpodcast. Over wie ze het dan hebben? Lars Veldwijk en Sergio Padt. Het was nog niet genoeg uitgemolken blijkbaar. En ach, blijkbaar maakt een succesvolle podcast van een fansite van FC Groningen jaloersmakend.

Afgelopen zondag berichtte het Dagblad over het winnen van de Supercup door Lycurgus. Op Facebook werd als koptekst niet iets over deze prachtige prestatie geschreven, nee. Men meldde: ‘Een Groninger sportclub die wel een prijs pakt’. Uiteraard verwijzend naar de prestaties van FC Groningen. Wat betreft Padt: Dagblad van het Noorden wijdde, toen bekend werd wat er allemaal was gebeurd, binnen twee dagen liefst achttien artikelen aan het hele voorval. Nu ben ik een absolute voorstander van de persvrijheid en het uiten van je mening. Ik heb altijd gedacht dat het Dagblad een medium is dat journalistiek bedrijft. Ik heb dat dus maar even opgezocht wat de definitie van journalistiek inhoudt. Dat komt op het volgende neer:

Journalistiek is het verslag doen van nieuws. Een journalist verzamelt en verwerkt het nieuws voor de lezer, kijker of luisteraar. Journalistiek is de discipline van het verzamelen, controleren, rapporteren en analyseren van het nieuws.

Ik heb na het lezen van deze definitie het idee dat het Dagblad dan geen nieuwsmedium meer is, maar een meningenforum. En wel eentje waarop het de bedoeling is om zo veel mogelijk reacties te krijgen, positief of negatief. Misschien krijgt een aantal mensen van het Dagblad dan ook wel een harde plasser van deze column, aangezien ze zo graag willen weten wie de grootste lul is. Het zij ze gegund.

Maar bij deze heb ik ook een mening, misschien kan die ook in de krant. Kritisch zijn mag namelijk, mits op basis van feiten. FC Groningen speelt nog niet best, klopt. Padt heeft iets doms gedaan, klopt. Maar proberen te scoren ten koste van iemand anders, overschrijdt mijn fatsoensnormen. En om maar in voetbaltermen te blijven praten: vandaag was het scoren in eigen doel. Enkele mensen in mijn kennissenkring hebben hun abonnement op de krant vandaag meteen opgezegd. Misschien een druppel op een gloeiende plaat. Maar als veel  meer mensen het doen, wat dan?

Besef dat je kritisch moet zijn, maar ook dat je baat hebt van een club als FC Groningen. Als zij er niet zouden zijn, is ook de halve sportredactie van het Dagblad overbodig en zal de maandagverkoop van de krant drastisch dalen.

Ik laat die podcast van het Dagblad van het Noorden eerst lekker links liggen, zonde van mijn bundel. De mensen die FC Emmen lief hebben, hoeven ook niet te luisteren, want het woord Emmen komt er ook niet in voor. Ik luister lekker naar de ‘Kon Veel Minder’-podcast. Daarin worden duidelijke onderwerpen behandeld, wordt het nieuws besproken en het woord lul valt er ook een stuk minder. Bij de laatste KVM-podcast was William Pomp, FC-watcher van het Dagblad, zelfs te gast. Hij kreeg de vraag waarom de krant altijd zo’n negatieve insteek had, maar herkende zich daar niet in. Ik hoop dat het ondertussen wat duidelijker is geworden.

Oh, en het Dagblad zelf? Ik werk eventjes niet meer mee wanneer ik gebeld word.