Column | Opvoeding

Zaterdag 2 december ging ik met mijn zoon (13), vriendin en de twee opa’s van mijn zoon naar Werder Bremen – Bayern München. Mijn zoon heeft Robben nog nooit live zien voetballen. En als Gronings knaapje moet dat eigenlijk een deel van de opvoeding zijn.

Aangezien Borussia Dortmund ons favoriete team in Duitsland is, hoopten we op een 5-4 zege voor Werder. Vier doelpunten van Arjen, maar wel een nederlaag (sorry Arjen). Vol goede moed liepen we het stadion in en keken we naar de warmlopende spelers. Maar waar we ook keken, geen Arjen. Verdorie, het zal toch niet? Jawel, het zal wel. Arjen was in de warming-up afgehaakt met een blessure. Zo werd het niet de middag waarop we gehoopt hadden. Bayern won uiteindelijk, maar erger, geen glimp van Arjen opgevangen.

Een dag later, zondag 3 december. Veel helden van weleer lopen in de rust een ronde door de Euroborg. En ik geef toe, ik heb toch wel wat kippenvel op de armen. Fantastisch om ze allemaal weer te zien. Of ze nu vijf minuten voor de FC hebben gespeeld of 389 wedstrijden, zoals Jos Roossien. Uitgebreid legde ik mijn zoon uit wie wie is. Kijk, Nevland – die kende hij wel van Youtube, ik schijn de goal in Florence al 37 keer aan hem te hebben laten zien – daar loopt Luciano, zijn favoriet bij zijn eerste wedstrijd ooit, en ook Brooke en Mason, al zeiden die namen hem niet zoveel. Na de ereronde eerde ook het huidige FC Groningen de helden, door NAC vakkundig met 5-2 af te serveren. Wat een dag.

Na het duel in het Supportershome, werd ik door meerdere mensen aangeklampt. Niet alleen over de helden die er waren, maar ook over Robben. Hij had tijdens de wedstrijd te kennen gegeven na dit seizoen te stoppen bij Bayern en niet naar China vertrekt of in de zandbak gaat spelen. Toen viel alles op zijn plek. Het moest zo zijn dat hij zaterdag afhaakte. En hij was niet voor niets niet aanwezig bij de helden van weleer. Ik geloof niet in toeval. Nee, Arjen komt terug!

Die ereronde doet hij in augustus na de eerste thuiswedstrijd, als hij de achterhoede van sc Heerenveen heeft dolgedraaid en met drie goals en een assist voor de 4-0 overwinning heeft gezorgd. Arjen gaat de beste opvoeding aan alle Groningse kinderen geven die maar mogelijk is: nog één jaar vlak voor hun neus vlammen. Zodat zij later op de tribune óók kippenvel op de armen hebben staan als ze tegen hun kinderen zeggen: ‘Kijk, dat is Arjen Robben. Wat een held dat hij toen terugkwam van Bayern en wat fantastisch dat ik hem nog heb mogen zien schitteren.’

Mijn kaartjes voor Hannover – Bayern op 15 december verkoop ik wel. Het heeft nu allemaal toch geen haast meer.