Verbod uitsupporters bij Fortuna Sittard – FC Groningen

Woensdagochtend zijn wij als SV tijdens een spoedbijeenkomst geïnformeerd door de club FC Groningen. Dit i.v.m. veranderende omstandigheden bij de wedstrijd Fortuna Sittard – FC Groningen van komende zaterdag. Er waren bij beide clubs en politie signalen binnen gekomen dat er een verhoogd risico op ongeregeldheden is.

Daarom heeft Fortuna Sittard woensdag de vervoersregeling veranderd: of iedereen met een buscombi of niemand komt. Dit terwijl er ondertussen al 367 kaarten waren verkocht, waarvan 265 autokaarten. Bovendien hebben veel supporters een hotel geboekt op vrijdag, zaterdag of voor beide nachten. Want een wedstrijd in Limburg is voor velen van ons een leuk uitje naar de andere kant van het land. Al lang werd uitgekeken naar dit weekend. FC Groningen moest beslissen welke van de twee opties het werd. Dit zou een keuze uit twee kwaden zijn, want wij staan op het standpunt dat een voetbalwedstrijd in Nederland normaal te bezoeken moet zijn. Als er een duidelijk risico aanwezig is, moet de club de situatie afwegen. Zij zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor de veiligheid van supporters en haar personeel in het uitvak. Die moet zo goed mogelijk gegarandeerd kunnen worden. Zelf hebben wij nog voorgesteld een tweede omwisselplek te creëren, maar Fortuna gaf alleen de opties buscombi of niet. Maar welke keuze ook, supporters zouden teleurgesteld moeten worden.

Vandaag blijkt echter dat de club helemaal geen keuze meer heeft. De burgemeester van Sittard heeft, op advies van de burgemeester en politie van Groningen, besloten dat FC Groningen-fans helemaal niet meer welkom zijn in Sittard. Wij hebben veel moeite met het feit dat de organisatie bij de club Fortuna Sittard en gemeente Sittard niet zodanig is dat zij een voetbalwedstrijd kunnen organiseren waarbij ca. 400 uitsupporters verwacht worden. Terwijl je door een accountje aan te maken als Groninger ook gewoon kaartjes voor het thuisvak kunt kopen, zelfs na het verbod op uitsupporters. Dit seizoen zijn er meerdere incidenten bij Fortuna geweest maar in plaats van de problemen op te lossen, weigeren ze de uitsupporters. Wij vinden dit onbegrijpelijk. Voetbal in Nederland moet gewoon gespeeld kunnen worden met publiek van beide clubs. In het buitenland komen soms meer dan 5000 uitsupporters naar een stadion, hier is het blijkbaar al te moeilijk om 400 man te ontvangen. Met als gevolg dat het voetbal en de supporter de grote verliezer is.