Column | Groen Witte Passie

Via deze column willen wij, het bestuur van de Supportersvereniging van FC Groningen, iedereen ten eerste een heel gezond, gelukkig, succesvol en vooral groen-wit 2019 toewensen. Weer een jaar voorbij. Wat is er veel gebeurd bij de club en wat gaat er de komende tijd nog veel gebeuren.

Een column is te kort om alles te beschrijven, maar er waren bijvoorbeeld een aantal incidenten, we hebben onderaan gestaan, prachtige sfeer in de uitvakken gehad en we waren niet welkom in Sittard. Maar misschien wel hét hoogtepunt was de prachtige sfeeractie tegen sc Heerenveen, ook nog eens beloond met een overwinning.

Dat de tijd snel gaat is goed te zien aan het verloop binnen onze club. Hans Nijland was natuurlijk de grote uitzondering, maar zelfs hij – en ook Ron Jans – gaan de club verlaten. Dus de Raad van Commissarissen (RvC) heeft een belangrijke taak om de komende tijd goede opvolgers te vinden. Gerard Kemkers en Caspar Dekker gingen weg, Peter Jeltema kwam terug. Carlos Aalbers vertrok, Dirk-Jan Derksen kwam erbij.

Ook kwam er een nieuwe technische staf. Ernest Faber en Marcel Groninger gingen, Danny Buijs en Hennie Spijkerman kwamen. De laatste vertrekt na dit seizoen ook alweer. Als we kijken welke spelers op 1 januari 2018 onder contract stonden en nu weg zijn, hebben we een hele waslijst: Oussama Idrissi, Todd Kane, Juninho Bacuna, Lars Veldwijk, Jesper Drost, Tom van Weert, Yoëll van Nieff, Ruben Jenssen, Kasper Larsen, Mateo Cassierra en Uriel Antuna. Dit is een heel elftal.

Maar waar er spelers vertrekken, komen er ook weer nieuwe namen bij: Deyovaisio Zeefuik, Julian Chabot, Ahmad Mendes Moreira, Jannik Pohl, Mateo Cassierra (die dus alweer vertrokken is), Tim Handwerker, Thomas Bruns, Iliass Bel Hassani en Kaj Sierhuis kwamen ons van buitenaf versterken. Ludovit Reis, Tom van de Looi, Amir Absalem en Michael Breij schoven intern door naar de eerste selectie. Dit is zelfs meer dan een elftal.

De Supportersvereniging heet iedere nieuwe speler welkom bij de club. Ze krijgen een FC Groningen-sjaal en een boek. Het boek is een oud exemplaar, uitgegeven in 2009 bij het 25-jarig bestaan van de SV. Geschreven door Nico Swart en Bas Dölle. ‘Waarom geven we die spelers zo’n oud boek?’, hoor ik jullie vragen. Uiteraard omdat het een mooi boek is, maar de titel maakt het af. Groen Witte Passie. Nieuwe spelers leggen we uit dat het voor de supporters van de FC om dat laatste woord gaat. Laat die passie zien, dan zijn we al snel tevreden. Werk hard, zet je voor meer dan honderd procent in. Dingen mogen misgaan, als je ze maar wel met volle overtuiging hebt geprobeerd. Dit geldt voor iedereen binnen de club, ook voor de nieuwe algemeen directeur, scouts, jeugdspelers en leden van de RvC.

Maar in de huidige situatie moet dat ook voor ons, de supporters, gelden. Supporters zijn de enige stabiele factor van de club, ook al zijn we met minder dan een paar jaar terug. Wij zijn er altijd en zullen er altijd zijn. Maar in de tweede seizoenshelft moeten we onze passie nóg meer laten zien. Ons tijdens de wedstrijden vol achter de ploeg scharen, ze over dode punten heen helpen, ze een zet in de rug geven bij een achterstand. Niet fluiten als iets misgaat, maar nóg harder zingen. Want de club staat op een kruispunt en het is belangrijk om dan de goede afslag te nemen. Daarvoor moeten we ons zo snel mogelijk veilig spelen. En dat lukt alleen met groen witte passie!

P.S: Nieuwe boeken zijn in de maak, daar wordt met veel passie aan gewerkt.