Open brief aan dhr. Toon Gerbrands, algemeen directeur PSV

Geachte heer Gerbrands,

Ik schrijf deze brief n.a.v. de gebeurtenissen in het uitvak tijdens de wedstrijd PSV – FC Groningen van zaterdagavond.

Tijdens het vooroverleg in december, waar de Supportersvereniging van FC Groningen ook aan deelnam, dacht ik dat we als clubs en supporters stappen vooruit aan het maken waren. De FC Groningen-supporters waren welkom met vrij vervoer. Dit is natuurlijk niet zomaar besloten, maar vloeit voort uit het feit dat wedstrijden tussen PSV en FC Groningen al jarenlang zonder incidenten met supporters gespeeld kunnen worden. En nog iets wat eerder nooit bij PSV was toegestaan mocht ook ineens; er mocht een spandoek voorin het vak worden opgehangen aan de wand van plexiglas. Wel met de restrictie dat die niet hoger dan één meter mocht hangen. Reden waarom het doek niet hoger mocht hangen, was omdat de supporters in het uitvak door de beveiliging in de controlekamer in het stadion in ieder geval vanaf hun middel goed zichtbaar moesten zijn. Een logische uitleg.

Voor de wedstrijd werden wij van de SV FC Groningen zoals altijd heel vriendelijk en gastvrij ontvangen door de SV van PSV. Toen kreeg ik echter al een telefoontje dat er moeilijk werd gedaan door de stewards van PSV over het ophangen van een spandoek. Ik ben naar het vak gegaan en heb daar de hoofdsteward aangesproken. Ik vertelde dat keurig overlegd was dat een doek van één meter was toegestaan. Het stond echter niet op zijn papier en daarom moest het doek weg. Op mijn vraag om dan de veiligheidscoördinator van PSV te bellen, die bij het vooroverleg aanwezig was, bleef hij antwoorden dat het niet op zijn papier stond.

Na uiteindelijk een discussie van 20 minuten te hebben gevoerd, kwam er tóch toestemming om het grote FC Groningen-doek op te hangen. Een supporter wilde nog een klein wit spandoek links vooraan, naast het grote doek, op de wand plaatsen. Maar nota bene een steward van PSV zei dat hij dat doek beter iets hoger kon hangen, want door een opening voorin het uitvak zouden PSV-supporters het doek zo weg kunnen trekken. Rechtsvoorin het uitvak wilden de supporters nog een klein doek hangen, maar dat was iets te breed. Dus die werd, net als aan de linkerkant, ook maar boven gehangen. Beide doeken hingen helemaal in de hoek. Ik heb voor uw beeld een foto bijgevoegd.

Afbeelding met gebouw, stadion, persoon, binnen

Automatisch gegenereerde beschrijving

De stewards bleven contact houden met de controlekamer om te overleggen wat er moest gebeuren. De wedstrijd begon en zelfs na de 2-0 achterstand was de sfeer in het vak prima. Er was geen agressie, en iedereen was keurig zichtbaar, want de 150 meegereisde supporters stonden halverwege het vak. Tot de rust aanbrak. Opeens kwamen er meer stewards en beveiligers het uitvak in. Ook iemand die zei dat hij veiligheidscoördinator was. Ik heb geprobeerd een gesprek op argumenten met hem aan te gaan, maar dat was tevergeefs. Ik heb onder meer gevraagd of de reden die er was vanwege de beperking op spandoeken (supporters die niet goed zichtbaar waren voor de camera’s) nog steeds van kracht was. Bij een vol vak kan ik me dat namelijk voorstellen. Als er 150 man in een vak zitten waar plaats is voor 700 fans, vraag ik me dat af. Dat was inderdaad niet zo, maar ik kreeg antwoorden als ‘Wij zijn de baas hier en dat zullen we laten zien ook’ en ‘Bij jullie mag ook nooit iets, dus …’.

Ook op mijn vraag waarom ze iets laten escaleren, terwijl er zo’n goede sfeer was en zelfs kinderen van de Junior Club aanwezig waren, werd er alleen maar aangegeven dat regels nu eenmaal regels waren. Als laatste argument gaf de veiligheidscoördinator aan dat wanneer het nu toegestaan werd, volgende keer Ajax of ander clubs dat ook wilden. Maar volgens mij hoort het veiligheidsrisico per wedstrijd bekeken te worden? Het is immers maatwerk. Elke club heeft zijn eigen profiel, Excelsior is geen Feyenoord en FC Utrecht geen Fortuna Sittard. Vervolgens stuurde de veiligheidscoördinator een man of dertig het uitvak in om de doeken te verwijderen. De supporters van FC Groningen probeerden dat te voorkomen, wat leidde tot geduw en getrek. Resultaat was uiteindelijk dat de doeken werden verwijderd, maar veel supporters besloten daarop dan zelf ook maar om te vertrekken. De lol was er wel van af. De meegereisde kinderen waren angstig, en de sfeer was compleet verpest.

Waarom ik u nu schrijf? Wij willen als supporters graag normaal behandeld worden. We willen gewoon op een hele normale wijze een voetbalwedstrijd bezoeken, zonder allerlei restricties, met een mooie term: ‘normalisatie’. Daar horen ook verplichtingen en verwachtingen van onze kant bij. Ja, die twee doekjes hingen niet op een plek zoals afgesproken, kan ik niks tegenin brengen. Maar een veiligheidsfunctionaris van een club hoort volgens mij continu de analyse te maken of iets veilig is of niet. En als ingrijpt, wat daarvan de gevolgen zijn. In dit geval was er geen enkel veiligheidsprobleem. De doeken hingen niet in het zicht van de supporters, ze namen het zicht op de supporters vanuit de controlekamer niet weg, er stonden geen kwetsende teksten op de doeken en – mocht daar nog aan gedacht zijn – de doeken waren keurig geïmpregneerd. Er is nu dus niet besloten om in te grijpen op veiligheidsaspecten, maar op basis van een groot ego van uw veiligheidsorganisatie, die zich koste wat het kost wilde laten gelden. Dit lijkt me heel onprofessioneel en onwenselijk vanuit zo’n functie. PSV krijgt hierdoor een slechte naam en een leuke awayday voor supporters is hiermee verpest. Het voetbal in Nederland heeft het al lastig genoeg en volgens mij werkt het beter om samen te werken als supporters en clubs, dan maar puur op je strepen te gaan staan. Ik hoop dat u het gebeuren intern bespreekt en PSV in de toekomst weer de gastvrijheid biedt die we de laatste jaren gewend waren.

Met sportieve groet,

John de Jonge