Gedrag bij uitwedstrijden

Bijna een jaar geleden heeft de SV de commissie wedstrijdzaken in het leven geroepen. Dit omdat er een grote wens was en is onder de supporters die uitwedstrijden bezoeken, om dit op een vriendelijker manier te doen. Veel wedstrijden waren alleen te bezoeken met eigen vervoer of met de bus. Eigen vervoer houdt in dat je met de auto mag en dan, of ergens onderweg op een parkeerplaats of bij het stadion van de tegenstander, jezelf moet legitimeren, waarna je je werkelijke kaartje krijgt. Een bezoek aan de betreffende stad of het reizen met het openbaar vervoer is dan verboden.

Twee vrijwilligers zijn de commissie gaan vormen. Hiervoor kon de SV alleen incidenteel eens aansluiten omdat de vooroverleggen overdag plaats vinden. De commissie wedstrijdzaken sluit structureel bij alle vooroverleggen aan. Een vooroverleg vindt meestal een paar weken voor de betreffende wedstrijd plaats. Middels een videoconference bespreken mensen van beide clubs (meestal de veiligheidscoördinatoren en SLO’s), lokale politiekorpsen en dus in ons geval de commissie wedstrijdzaken de randvoorwaarden van o.a. het vervoer. Ook of er trommels, spandoeken en andere zaken mee mogen worden dan afgesproken.

Sinds de commissie aan het werk is, zijn er enorme stappen gemaakt. Bij een aantal wedstrijden is bijvoorbeeld de verhouding auto-/buskaarten aangepast, zodat meer supporters met de auto konden in plaats van verplicht met de bus. En we hebben al een aantal wedstrijden zelfs met volledig vrij vervoer mogen bezoeken. Dat na vele jaren. Soms nog wel met binnenstadverbod, maar onlangs was het in Venlo zelfs mogelijk heerlijk van te voren een terrasje te pakken in het centrum en een aantal supporters heeft er een mooi weekend van gemaakt door daar ook te overnachten.

Om vooruitgang te boeken is het wel hard werken. Andere clubs en lokale overheden moeten overtuigd worden. Iedere negatieve gebeurtenis heeft weer gevolgen voor de volgende wedstrijden en zelfs het beleid voor het seizoen of de seizoenen er op.

Daarom balen wij ook enorm van het gedrag van een groep supporters gister in Eindhoven. Zowel in het vak zelf als op de terugreis. PSV gaf ons vrij vervoer, het net voor het uitvak was weg, zodat we vrij zicht hadden, we werden vriendelijk ontvangen met gratis koffie en koek. En wat gebeurt er? Een groep supporters gooit volle bekers bier over de wand op de PSV-supporters die onder het uitvak zitten. Een vak waaruit niet geprovoceerd werd, waar kinderen, volwassenen en ouderen rustig de wedstrijd bekeken. Er wordt een lied gezongen met een ernstige ziekte er in. Op de terugweg naar Groningen heeft de trein stil moeten staan, om reizigers te laten overstappen, omdat zij last hadden van deze groep. En de trein werd als een zwijnestal achtergelaten.

De standaard vooroordelen over voetbalsupporters worden door deze groep weer bevestigd. Je kunt supporters inderdaad niet met het openbaar vervoer laten reizen, zie wat er van komt. Je kunt niet een net voor een vak weghalen, zie wat er gebeurt.

Het werk van de commissie wedstrijdzaken wordt volledig teniet gedaan. Hoe kunnen zij volgende keer vragen om vrij vervoer? Men zal verwijzen naar gister. Dan zit je met je mond vol tanden. Een groepje supporters verknalt het werk van een jaar en het plezier van velen.

Wij roepen dan ook op, als je vrijheden krijgt die je niet aankunt, neem die vrijheden dan ook niet maar blijf volgende keer lekker thuis. In het belang van de supporters die wel graag die vrijheden hebben, in het belang van de naam van de club die je zegt lief te hebben en in het belang van jezelf. Want misschien dat je ooit wel eens zin krijgt op een normale manier naar het voetbal te gaan.

Het bestuur van de SV FC Groningen