Column: Een nieuwe directie, een nieuw geluid

Gistermiddag hield Wouter Gudde zijn eerste nieuwjaarstoespraak als directeur van FC Groningen. Een toespraak waarin veel zorgen naar voren kwamen. En terecht, want het gaat de laatste jaren niet echt goed met de club op diverse terreinen. Maar als bestuur van de Supportersvereniging van FC Groningen waren we juist blij met zijn toespraak.

Want het was duidelijk: er werd niet om de hete brij heen gedraaid, het was geen mooier verhaal dan nodig was. Want iedereen binnen en rondom de club moet wakker worden. Alleen met z’n allen kunnen we de neerwaartse spiraal doorbreken. Daarvoor is een directie nodig die de richting aangeeft en dat proces is in volle gang. De club is bezig om te onderzoeken wat FC Groningen nou precies is. Wat kenmerkt ons, wat willen we graag zien, hoe willen we een wedstrijd beleven, waar willen we bij horen en trots op zijn?

Zoiets bepalen is één van de voorwaarden om een succesvol toekomstig beleid te kunnen voeren. En de eerste positieve dingen zien we. FC Groningen Horeca is nu volledig in handen van de club. Daarmee kan niet alleen meer geld gecreëerd worden, ook kan veel slagvaardiger te werk worden gegaan. Die horeca was ons de laatste jaren een doorn in het oog. Bovendien werd de horeca in de diverse supportersonderzoeken maar matig gewaardeerd.

Daarnaast zijn we met de andere geledingen al tijden in gesprek hoe we de beleving in het stadion kunnen verbeteren. Wat daarbij positief is, is dat de directie niet zelf aangeeft hoe ze het willen. Ze willen het juist van ons, de stadionbezoekers, horen. En ze staan open voor suggesties. We kregen gisteren onder meer te horen dat de prijzen van de seizoenkaarten van de vakken B tot en met G op de Noordtribune met twintig euro omlaag gaan.

Misschien is dat wel doorgevoerd omdat men ook wel ziet dat Groningen niet de rijkste regio van Nederland is en veel meer mensen de kans moeten krijgen om bij de club te horen. Niet de club alleen maar zien als een ordinair verdienmodel. Nee, de club hoort zich juist enorm te verbinden met de regio. Dat geld verdienen volgt dan wel, maar dít is de juiste volgorde, niet andersom. Datzelfde geldt ook voor de commercie: bied bedrijven iets waar ze bij willen horen, dan komen ze wel. Niet andersom.

Ook wat betreft het voetbal zelf was Gudde duidelijk. Het liefst hebben we meer spektakel, al wil elke club en iedere supporter dat. Maar ook realiteit is gewenst. We hebben een spelersbegroting waarmee we ergens tussen de plekken 8 en 12 staan in de Eredivisie, een middenmoter dus. Dat betekent ook dat dat spektakel bieden niet altijd zal lukken, terwijl de spelers en staf dat zeker voor ogen hebben.

Ondanks de financiële situatie is het ook zo dat we eind vorig seizoen bijna geen wedstrijd verloren. Maar dankzij die financiële situatie vertrokken uiteindelijk ook een stuk of negen spelers en moesten we weer opnieuw beginnen met een nieuw elftal. Ook in aanloop naar volgend seizoen zullen er zeker weer veel spelers vertrekken. Maar de technische mensen zullen er echt wel weer nieuwe spelers voor terughalen.

Vaak hebben we het over supporters en sponsoren, maar we weten dat veel sponsoren ook gewoon supporter zijn. Daarom richten we ons als SV-bestuur ook tot jullie: laten wij met z’n allen geduld hebben. Vertrouwen hebben in deze directie, in deze staf en spelersgroep. We weten nu waar we staan en laten we met z’n allen ervoor zorgen dat onze club de weg omhoog weer vindt.

In de afgelopen jaren zijn veel supporters en sponsoren vertrokken. Supporters die er nog wel zijn: wees super kritisch, maar ook reëel. Sponsoren: laat zien dat je de club niet alleen vanwege geld sponsort, maar óók omdat je supporter bent. En wees kritisch op dingen die beter kunnen. Maar kritiek kun je op twee manieren leveren: afkrakend of opbouwend. Doe het opbouwend, help de directie en de ploeg en uiteindelijk onszelf. Want we roepen altijd dat de club van ons is. En je wilt toch ook het beste voor jezelf?