Bestuursstatement over pyro-acties

Vuurwerk in stadions. Een discussie die met de week actueler wordt. Eén van de clubs waar dat nadrukkelijk speelt is FC Groningen, maar ook elders in Nederland en Europa staat het op de agenda’s bij vele clubs en bonden. Ook in Zeist staat het nadrukkelijk op de agenda en worden regelmatig campagnes gelanceerd tegen het afsteken van vuurwerk in stadions.

Dit doet de KNVB samen met clubs en het Openbaar Ministerie (OM). Naast het voeren van campagnes is (nog) harder aanpakken en strenger straffen onderdeel van deze aanpak. Iets waar we bij Groningen ook al enkele keren mee te maken hebben gehad door middel van stadionverboden, boetes en het leeghouden van een compleet vak. Wat betreft dat laatste hebben we gepoogd om dit via een rechtszaak te voorkomen.

Want als Supportersvereniging van FC Groningen zijn wij tegen collectieve straffen. Als een supporter iets uitvreet wat niet mag, mag een andere onschuldige supporter daar niet de dupe van zijn. Beoogd doel van dit soort straffen is dat supporters elkaar aanspreken en verlinken. De praktijk is dat het zo niet werkt. En als iets zichtbaar niet werkt, moet je ermee stoppen.

Terug naar de pyro. Wij als Supportersvereniging worden natuurlijk ook gevraagd over ons standpunt hierin. En laten we eerlijk zijn, het is een heel lastig dossier. Onze leden, zo’n vierduizend, komen uit alle geledingen en daardoor zijn de reacties ook verdeeld. Van faliekant tegenstander tot ‘hoort erbij’. En we merken dat de reacties hierover bij zowel voor- als tegenstanders verharden. Over een aantal dingen kunnen we wél heel duidelijk zijn.

Onder pyro verstaan wij alleen fakkels en rook. Wij zijn tegen knalvuurwerk en vuurpijlen, tenzij het georganiseerd is en er een vergunning voor is, zoals een vuurwerkshow. Het gooien met vuurwerk, zowel op de tribune als het veld, is wat ons betreft uit den boze. Grote rookbommen, zoals we die een tijd geleden zagen bij PSV? Daar zijn we fel op tegen. Al deze zaken hebben niks te maken met een sfeeractie en zijn zeer schadelijk voor medesupporters en de club.

Ook zaken die we in de thuiswedstrijd tegen Ajax zagen, zoals ademhalingsproblemen bij mensen op de Rollyside, zijn gevolgen die we absoluut niet willen. Het kan niet zo zijn dat iemand gezondheidsproblemen oploopt door een sfeeractie in het stadion. Dat is geen enkele sfeeractie waard. Wat dat betreft sluiten we ons aan bij de woorden die de voorzitter van de Rollyside uitsprak op RTV Noord.

Maar we zijn niet blind voor de realiteit. En dat is dat is gebleken dat hoe fanatieker men pyro-acties probeert tegen te gaan, hoe meer pyro-acties in de stadions plaatsvinden. Wat je ook van pyro vindt, die constatering is een feit. Wij als Supportersvereniging maken ons vooral zorgen om alle neveneffecten van het afsteken van vuurwerk én het verbieden daarvan met zich meebrengt.

Door het willekeurig afsteken van fakkels en rookpotten, zijn er mensen met luchtwegproblemen die het enorm benauwd krijgen. Daar moet je je ogen niet voor sluiten en dat heel goed beseffen. Door pyro-acties kan het zijn dat medesupporters een volgende wedstrijd moeten missen. Dat wil je niet, lijkt ons. Aan de andere kant: door pyro te verbieden krijg je illegale toestanden. Men steekt fakkels en rookpotten af onder doeken. Dat is veel gevaarlijker dan gewoon in de open lucht. Ook een ongewenst effect. Aan alles zit twee kanten, dus ook hier.

Als Supportersvereniging zouden wij heel graag met andere SV’s, clubs, KNVB en OM in gesprek willen gaan. En misschien willen mensen met bijvoorbeeld COPD ook aanschuiven. Als Supportersvereniging van FC Groningen zijn wij al heel lang met dit onderwerp bezig. Landelijk heeft het Supporterscollectief Nederland, waar wij ook lid van zijn, het onderwerp ook al tijden op de agenda staan. Lees hier bijvoorbeeld het verslag van een bijeenkomst in november vorig jaar, inclusief het rapport No-Pyro-No-Party, waarover al Kamervragen zijn gesteld.

Alleen door samen in gesprek te gaan kun je alle negatieve neveneffecten zo veel mogelijk beperken. Hoe? Door afspraken te maken. Zo maar wat voorbeelden die besproken kunnen worden: alleen pyro-acties bij bepaalde wedstrijden, bijvoorbeeld maximaal vier pyro-acties per seizoen, alleen pyro-acties vóór de wedstrijd, niet tijdens de duels en organiseer pyro-acties in één of twee vakken in het stadion. Leid mensen op om dit te doen, zodat er veilig omgegaan kan worden met pyro. Door goede afspraken te maken, zal het afsteken niet meer onder een doek hoeven gebeuren, waardoor het een stuk veiliger wordt.

Op deze manier kun je in onze ogen zowel voor- als tegenstanders een heel eind bij elkaar brengen, in tegenstelling tot de verharding die nu optreedt. Onze oproep aan ECV, KNVB en OM is dan ook om samen met supporters naar oplossingen te zoeken. En supporters: laat je goede kant zien, kap voorlopig met het afsteken van vuurwerk in stadions, zodat de gesprekken ook echt gevoerd kunnen worden. Misschien lijkt dit statement op slap ‘polderen’, maar wij zijn ervan overtuigd dat het de enige manier is.

Het bestuur van de Supportersvereniging van FC Groningen