Column: #FLEDDIEMAAKMEGEK

De transferperiode in de winter is natuurlijk een groot drama voor de kleinere clubs. Rijke clubs kunnen nog even shoppen bij de wat minder bedeelde clubs om hun selecties aan te vullen. Supporters van clubs als FC Groningen moeten maar afwachten welke spelers ze weer terugzien. Gisteren was het weer transferdeadlineday en eigenlijk heb ik me kostelijk vermaakt.

Ondanks dat het me ‘s ochtends al dun door de broek begon te lopen toen niet alleen het vertrek van Sierhuis bekend werd, maar ook toen de geruchten over een mogelijk vertrek van Memisevic, Warmerdam, Te Wierik en Hrustic sterker werden. Dat zou wel een beetje heel erg veel van het goede zijn geweest. Gelukkig bleef het bij Sierhuis en zal ook Memisevic nog wel gaan, vermoed ik. Huurling Deshawn Redan komt er een half jaartje voor terug, zodat niet alle druk op Romano Postema komt te liggen.

Het was tevens de eerste wintertransferperiode van Mark-Jan Fledderus, sinds gisteren beter bekend als Fleddie. Fleddie is zijn twitternaam en al gauw begonnen de FC-fans de hele dag te tweeten onder de hashtag #fleddiemaakmegek. Dit werd op Twitter zelfs trending in Nederland, net achter de Brexit. Het leverde een hilarische dag op.

De raarste geruchten gingen rond, fake-accounts werden gemaakt, mensen gingen op verkenningstocht bij Groningen AirPort Eelde, het Martini Ziekenhuis en de Euroborg. En ook Fleddie zelf deed keurig mee in de hilariteit. En nu, zaterdagmiddag kan ik erom lachen, maar eigenlijk alleen maar omdat het uiteindelijk allemaal mee is gevallen wie er vertrokken zijn. En ik denk dat we zelfs van een goed resultaat kunnen spreken. Want ook de terugkoopclausule voor Ajax is uit het contract van Zeefuik geschrapt. Prima gedaan Fleddie!

Zo’n winterse transferperiode zet je ook aan het denken. Clubs als FC Groningen zijn bijna machteloos. Deze periode is er vooral voor de kapitaalkrachtige clubs, want die hebben het geld om te kopen. Op het moment dat Groningen bakkeleide om een paar ton met Ajax, sloeg Everton een bod van honderd miljoen af op Richarlison en Bruno Fernandes ging voor vijftig miljoen van Sporting Lissabon naar Manchester United.

Een club als FC Groningen moet in de winter altijd maar afwachten wat er gebeurt en in principe zit je als club altijd in de tang. Spelers kunnen zich verbeteren, zaakwaarnemers kunnen verdienen. En je kunt het die spelers niet kwalijk nemen, logisch dat je naar een mooie competitie gaat terwijl je salaris ook nog eens fors verhoogd wordt.

Voor supporters is zo’n transferperiode waardeloos. Je koopt aan het begin van het seizoen een seizoenkaart, omdat je bepaalde verwachtingen hebt. Je hebt een beeld van de selectie én koestert hoop. Vervolgens krijg je in augustus al allerlei wijzigingen in de selectie van de ploeg die je een warm hart toedraagt. De competitie begint en de transferperiode loopt nog tot 1 september. Draai je dan een goede eerste seizoenshelft, dan valt het op en raak je in januari weer spelers kwijt. Ter vervanging komen er vaak huurlingen bij, omdat je niet anders kunt. Een voetbalclub wordt een duiventil.

Men heeft het vaak over binding krijgen met spelers, maar die tijd is er vaak niet eens. Ik zou dan ook pleiten voor een zomerse transferperiode tot 1 augustus en een winterse periode waarin een club maximaal één of twee spelers mag halen, om bijvoorbeeld langdurige blessures op te vangen. Zo kunnen technisch directeuren zich ook prima profileren. Een goede technisch directeur heeft in augustus zijn zaken gewoon al op orde. Nu kan dat vaak door de winterse transfers teniet gedaan worden.

Maar ja, wie hebben belang bij lange en veel transferperiodes? De grote clubs en de makelaars. Dus ik weet ook, je bent kansloos. Dus moet je er maar van maken wat je kunt en dat heeft de FC afgelopen week volgens mij perfect gedaan. Vooral omdat Fleddie zich niet gek liet maken.