Einde seizoen

Gisteravond is dan het onvermijdelijke bekend geworden. Het seizoen 2019-2020 is afgelopen. Het enige wat er nog moet gebeuren is achter de bestuurstafel beslissen of er een kampioen uitgeroepen wordt, of er degradatie en/of promotie plaats vindt en hoe het nieuwe seizoen er uit gaat zien. Tot 1 september is er zeker geen voetbal. Over voetbal met publiek hoeven we het voorlopig nog helemaal niet te hebben.

Als Supportersvereniging kunnen we dit jaar nu afsluiten. Gelukkig hebben wij door conservatief te begroten wel schade door het missen van home-omzet van vier thuiswedstrijden, maar kunnen we dit opvangen. We blijven dan ook doorgaan met het verbouwen van de nieuwe ruimte van het Supportershome, hoewel dat ook wat lastiger gaat op dit moment. In juni zal ook gewoon een vierde d’Olle Grieze op de mat vallen bij onze leden. Verder is er een mooie actie gaande rondom de bekerfinale met onze hoofdsponsor Allure Energie, zijn de boeken van Ferdi Delies en Robert Visscher te koop en werken we samen met de jongens van de Noordtribune in het initiatief “Noordtribune helpt”. Elke zaterdag wordt er voor de Voedselbank gereden, er is geholpen met de paaseitjesactie van de club en samen met de Rollyside hebben we mensen die bij de Noorderbrug wonen een steuntje in de rug gegeven. Voor volgend seizoen zullen we binnenkort bij elkaar gaan zitten. Het lijkt ons verstandig dat we als SV een aantal scenario’s gaan uitwerken: alle wedstrijden met publiek, vanaf 1 januari 2021 met publiek of het hele seizoen zonder publiek. Op die manier kunnen we in ieder geval snel anticiperen want het voortbestaan van de SV moet natuurlijk gewaarborgd zijn.

Dat geldt voor ons, maar nog veel meer voor onze club. Die heeft het erg zwaar. Dit seizoen zullen ze overleven, ze hadden een reserve opgebouwd, hoewel ze die liever anders hadden besteed uiteraard. Voor een club als FC Groningen is het missen van vier recettes inclusief horeca-omzet een forse aderlating. Nederlandse clubs zijn voor ongeveer 60% tot 70% afhankelijk van deze inkomsten. Wat in tijden van crises altijd het grootste probleem is, is de liquiditeit. Verplichtingen lopen door, maar er komt geen of weinig geld binnen. Seizoenkaarthouders en sponsoren zijn huiverig om te verlengen. Een groot deel van de sponsoren omdat ze de economische gevolgen van de coronacrisis keihard voelen en amper het hoofd boven water kunnen houden (of soms erger). Seizoenkaarthouders omdat ze niet weten of en wanneer ze volgend seizoen weer in het stadion een wedstrijd kunnen zien of omdat ze ook een onzekere financiële toekomst tegemoet gaan.

Wij hebben op dit moment veel contact met de club en we zullen alles doen om de club te helpen door deze periode heen te komen. Alleen samen krijgen we corona onder controle. Dit geldt ook voor club, supporters en sponsoren. We moeten elkaar helpen. Sponsoren die het zwaar hebben, moeten we zo veel we kunnen ondersteunen. De club moet zich van zijn goede kant laten zien. Wij als supporters ook, als je dat kunt. Verleng of koop die seizoenkaart als je het je financieel kan veroorloven. Zo help je de club om niet in de financiële problemen te komen, doordat ze dan gewoon aan de verplichtingen kan blijven voldoen. Ben je een sponsor die misschien wel extra geld verdient aan deze crisis, verleng alvast je sponsorcontract. Zodat we na al deze corona-ellende straks weer samen naar onze club kunnen gaan.

Want wat deze periode ons wel leert is dat gezondheid op nummer 1 staat. Maar dat we een bijzaak als voetballen toch ook enorm missen. En dan niet alleen dat spelletje op het veld, maar alles er om heen. De mensen met wie je gaat of er ontmoet, de spanning voor een belangrijke wedstrijd, je biertje, het zeuren om weer een mislukte voorzet, het uit je plaat gaan bij een winnende treffer in blessuretijd, de onbegrijpelijke wissel, samen kletsen en lallen in het Supportershome. FC Groningen is sportief gezien niet de beste, maar laten we Nederland laten zien dat op gebied van saamhorigheid ze nog heel wat kunnen leren van “die boeren”. Wij voor jullie, jullie voor ons. Kop d’r veur.

Het bestuur van de SV