Marco Bizot winnaar Tonny van Leeuwen-trofee 2019-2020

Voor het vierde seizoen op rij heeft de Supportersvereniging van FC Groningen de strijd om de Tonny van Leeuwen-trofee georganiseerd. Sinds dit seizoen mochten we de Boeren-Box als sponsor en naamgever voor de trofee verwelkomen.

De Boeren-Box Tonny van Leeuwen-trofee, vernoemd naar de in 1971 verongelukte keeper van GVAV, wordt jaarlijks uitgereikt aan de minst gepasseerde keeper in het betaalde voetbal. Nadat André Onana de prijs twee keer won (2016-2017 en 2017-2018) werd voormalig Veendam-doelman Jeroen Zoet winnaar van het seizoen 2018-2019.

Winnaar over het afgelopen (en afgebroken) seizoen is Marco Bizot van AZ geworden. De ex-FC Groningen-keeper streed lang met André Onana van Ajax en Sonny Stevens van SC Cambuur om de koppositie, maar nam uiteindelijk een grote voorsprong op zijn achtervolgers.

We hebben sinds vorige week vrijdag via AZ geprobeerd contact te krijgen met Marco om de trofee digitaal te overhandigen, omdat een fysieke ontmoeting op dit moment vanwege de coronamaatregelen niet mag. We waren erg benieuwd naar zijn reactie, maar helaas is contact leggen niet gelukt. Maar zodra de omstandigheden het toelaten, zullen wij Marco opzoeken en hem het prachtige bronzen beeld van Tonny van Leeuwen geven. Dit geldt overigens ook voor de winnaar van vorig seizoen, Jeroen Zoet. De bedoeling was dat hij de trofee rondom de wedstrijd FC Utrecht – FC Groningen overhandigd zou krijgen. Ook dit moest helaas uitgesteld worden.

Het klassement wordt opgemaakt aan de hand van het gemiddeld aantal speelminuten tussen een tegendoelpunt. Zo werd Bizot in 24 wedstrijden maar 11 keer gepasseerd, wat betekent dat hij om de 188,5 minuten een doelpunt tegen kreeg. Sergio Padt eindigde het afgelopen seizoen als vijfde van de 25 in het klassement opgenomen keepers. Na een 12e, 10e en een 7e plaats in de afgelopen seizoenen, wederom een persoonlijke verbetering van onze FC Groningen-doelman.

De volledige eindstand:

We willen Martijn Schokkenbroek bedanken voor het bijhouden van alle statistieken, het Dagblad van het Noorden voor het plaatsen van de tussenstanden en de Boeren-Box voor de ondersteuning.