Samen zijn wij FC Groningen, juist nu

Beste spelers en technische staf van FC Groningen. Voetballen in coronatijd is een rare gewaarwording voor jullie als spelers en voor ons als publiek. Geen vol stadion dat jullie steunt en wij als supporters die jullie niet kunnen steunen. Tenminste, niet zichtbaar in het stadion. Maar ik denk dat jullie zelf niet beseffen hoe belangrijk jullie en de club voor heel veel supporters zijn, juist in deze tijd. Dankzij voetbal voelen veel supporters zich nog verbonden met elkaar. Dat is normaal ook al zo, maar nu misschien wel meer dan ooit. Voor veel supporters is FC Groningen een belangrijk deel van hun leven. Ook nu. Juíst nu.

Er zijn supporters die ziek zijn geworden door het coronavirus of door iets anders, en er zijn ook supporters die het afgelopen jaar geliefden hebben verloren. Al die mensen kunnen door voetbal even hun ellende opzij zetten. Of neem FC Groningen-supporters die nu in de zorg werken. Die werken lange uren onder een enorme werkdruk en zien vreselijke dingen voor hun neus gebeuren als gevolg van corona. Zij kunnen dat loslaten als ze jullie aan het werk zien.

Er zijn ook supporters die door corona hun werk zijn kwijtgeraakt of hun onderneming ten onder zien gaan. Denk aan de FC-supporters in de horeca of de evenementenindustrie. die huidige situatie zorgt bij hen voor een enorme stress en druk. Die ze in ieder geval voor negentig minuten in de week even kunnen vergeten als jullie onze clubkleuren verdedigen. Er zijn ook supporters die vereenzamen, geen bezoek mogen of kunnen krijgen of nergens naartoe kunnen. De muren komen op hen af. Een bezoek aan de kroeg of het stadion voor sociale contacten zit er nu even niet in. Maar als FC Groningen speelt, hebben ze samen met anderen een gezamenlijk gevoel: juichen bij een doelpunt en overwinning.

Voor iedere voetbalsupporter geldt in deze tijden dat ze uitkijken naar een wedstrijd van de Trots van het Noorden. Aanmoedigen vanaf de tribune zit er even niet in, maar meeleven gebeurt thuis wel.

Over FC Groningen gesproken, de club heeft het zwaar. Geen inkomsten tijdens wedstrijden en bovendien kunnen veel supporters en sponsoren aan het eind van het seizoen compensatie vragen voor gemiste wedstrijden. Om het belang te laten inzien hoe belangrijk afzien van compensatie is, start FC Groningen een campagne in januari. Maar zelfs zonder die campagne hebben al meer dan duizend seizoenkaarthouders gezegd dat ze geen cent terug willen. En bedenk dan ook nog dat er onder deze seizoenkaarthouders mensen zijn, die leven van amper 1500 euro in de maand. Of gezinnen die drie seizoenkaarten hebben. Zij maken allemaal een best groot offer en allemaal vanuit liefde voor de club.

Maar al deze mensen zijn op dit moment zó ontiegelijk trots. Op hun cluppie. Op wat jullie tot nu toe hebben gepresteerd. Met opgeheven hoofd lopen al deze supporters rond op hun werk of op straat. Social media staat vol met trotse Groningers. En dat allemaal dankzij de prachtige resultaten en jullie inzet en teamwork. Jullie betekenen op dit moment misschien wel meer voor de supporters en de regio dan ooit tevoren. Ondanks dat er nog geen zicht is op betere tijden, vormen jullie voor de FC-fans een soort medicijn wat alles wat draaglijker maakt. Jullie missen het spelen voor volle tribunes ongetwijfeld. Maar besef dat hoewel wij er niet zijn, de steun naar jullie toe groter is dan ooit. En ik wil jullie namens alle supporters enorm bedanken voor het plezier dat jullie ons geven in deze moeilijke tijden.

Het zal, denk ik, nog even duren voor we elkaar weer in het stadion zien. Maar denk iedere keer dat je het veld opstapt, thuis of uit, aan die zieke, werkloze, zelfstandige en eenzame supporters. En natuurlijk ook aan al die andere supporters. Zij steunen jullie onvoorwaardelijk. Geef alles wat je hebt voor hen en dan komen we samen sterker dan ooit uit deze waardeloze tijd.

Ik wens jullie namens alle supporters heel veel succes tegen Heracles en daarna fijne feestdagen.

Samen zijn wij FC Groningen!

John de Jonge
Voorzitter SV FC Groningen