Boek over Erik Nevland vanaf dinsdag in de voorverkoop

De biografie over Erik Nevland van auteur Ferdi Delies wordt donderdag 13 mei, voorafgaand aan de thuiswedstrijd van FC Groningen tegen AZ, officieel gepresenteerd. De voorverkoop van het boek start echter morgen (dinsdag 13 april) om 19.00 uur al in onze webshop. De boeken die in de voorverkoop worden aangeschaft, worden verstuurd rond 10 mei (verzendkosten 5,50 euro) of zijn vanaf 13 mei af te halen in de fanshop van FC Groningen. Na de boekpresentatie zijn er nog momenten waarop het boek kan worden gesigneerd door Erik Nevland. Daarover volgt later meer informatie.

Van de biografie worden twee soorten verkocht: exemplaren met softcover en hardcover. Het boek met de softcover wordt een algemeen boek, zoals iedereen ze kent. Van de hardcover worden echter slechts 165 exemplaren uitgegeven, allemaal gewijd aan een officieel doelpunt dat Nevland in zijn carrière maakte. Stuk voor stuk unieke boeken, omdat ze zijn voorzien van een sticker waarop details van doelpunt staan. Daarnaast zijn deze speciale boeken door Nevland zelf gesigneerd.

Heb je een herinnering aan een uniek doelpunt van Nevland, zoals zijn doelpunt tegen RKC Waalwijk op 24 september 2006, zoek dat doelpunt dan snel op in de lijst en bestel het unieke boek, want er is van elk doelpunt maar één boek in omloop. Vis niet achter het net, want misschien hebben meerdere supporters diezelfde herinnering.

Boeiende kijk achter de schermen

De biografie telt 313 bladzijden en bevat meer dan honderd unieke foto’s. Erik Nevland speelde tussen 1996 en 2012 een kleine vierhonderd wedstrijden voor Viking FK, Manchester United, IFK Göteborg, FC Groningen en Fulham FC en scoorde 165 officiële doelpunten. Nevland kan meepraten over de buien van Sir Alex Ferguson en trok, na een gemiste kans op een dieptepass van David Beckham, gedesillusioneerd de deur achter zich dicht in Manchester.

Hij boekte successen bij Viking, werd Noors international en verwierf een heldenstatus in Groningen. Met Fulham kreeg hij een tweede kans in de Premier League en nam daar in 2010 afscheid na de Europa League-finale tegen Atlético Madrid. Hij sloot zijn carrière af bij zijn jeugdliefde Viking, waar hij nog altijd werkzaam is.

Ferdi Delies sprak uitgebreid met Erik Nevland, diens familie, vrienden en ex-collega’s en geeft een boeiende kijk achter de schermen van de bijzondere carrière van de Noor, die als klein kind niets liever wilde dan spelen in het donkerblauw van Viking FK waar zijn opa furore maakte. Een kleine vijftien jaar na zijn laatste wedstrijd in het groen-wit spreekt Erik Nevland in Groningen nog altijd tot de verbeelding.

Soft- of hardcover

De prijs voor een softcover van Erik Nevlands biografie is 22,95 euro. Zo’n boek is af te halen bij de fanshop of kan naar je worden opgestuurd tegen 5,50 euro verzendkosten. Van de hardcover van Erik Nevlands biografie zijn 165 unieke exemplaren, die per stuk 37,50 euro kosten. Elk hardcover-exemplaar heeft een unieke sticker die is gewijd aan één van de 165 officiële doelpunten die Nevland in zijn carrière maakte en is ook persoonlijk door hem gesigneerd.