Tegenpolen

Anderhalf jaar geleden zat ik met Ferdi Delies en Erik Nevland in de trein van Schiphol naar Groningen. Ook Femi Ajilore reisde mee. We waren allemaal op weg naar de boekpresentatie van Van gammel hek naar stevig beton, geschreven door Ferdi. Erik was tijdens die presentatie eregast, samen met Danny Buijs. Zij kregen het eerste exemplaar overhandigd. Ferdi opperde toen al bij Erik om ook een boek over hem te schrijven. Erik lachte er wat schamper om, vermoedelijk denkend dat er dan hoogstens een stuk of tien zouden worden verkocht, net als hij later dacht slechts een stuk of vijf Viking-mutsen te verkopen aan Groningers.

Nu, anderhalf jaar later, is het boek er wel degelijk gekomen en heb ik het hele schrijfproces tussen Erik en Ferdi meegemaakt. En dat is al bijna een boek op zichzelf waard. Aan de ene kant heb je Ferdi, een enorme stuiterbal, die in een razend tempo alles wil regelen, in een uur 1001 gedachtesprongen maakt over alles wat met het boek te maken heeft en het zakelijk inzicht heeft van de gemiddelde paprika in het groenteschap van een supermarkt. Als het aan hem ligt, geeft hij de kopers nog bijna geld toe, als ze het boek maar aanschaffen. Maar het is een aanstekelijk enthousiasme. Als je er met hem over praat, word je zelf per minuut vrolijker.

En aan de andere kant heb je dus Erik Nevland, de bescheidenheid zelve. Hij is de belichaming van de wederopstanding van FC Groningen, speelde met en tegen grote spelers op deze aarde, maar kan wakker liggen op de dag voor de voorverkoop van zijn biografie, omdat hij piekert of iemand zijn boek wel wil lezen. Maar de twee verschillende karakters van Erik en Ferdi haalden wél het beste in elkaar naar boven en vulden elkaar op een prachtige manier aan.

Het boek over Erik Nevland is geen thriller of een verzameling anekdotes over bluf op een transfermarkt. Het is het levensverhaal van een jonge jongen, die maar één ding wilde: profvoetballer worden. Die als kind een idool had, van wie hij posters boven het bed had hangen en jaren later mee mocht voetballen. Een droom die wij allemaal – denk ik – wel eens hebben gehad. Het is een verhaal van de herkenning, waarin ook nog steeds de bescheidenheid is te lezen. Maar ook een verhaal met nostalgie. Als Groningen-supporter herinner je je bijna allemaal wel het laatste seizoen in het Oosterpark en de fantastische begintijd in de Euroborg. Denk je aan Fiorentina-uit, dan denk je aan Nevland. Denk je aan scoren met je piemel, dan denk je aan Nevland. Eén van de meest populaire spelers uit de geschiedenis van de club verdient dit boek dan ook.

Gisteravond startte de voorverkoop van het boek; zowel de reguliere editie als de speciale editie. Die speciale editie heeft een hardcover, waarvan slechts 165 stuks zijn gemaakt. Elk boek staat voor een officieel doelpunt dat Erik in zijn carrière maakte en bevat een sticker die daar naar verwijst. De voorverkoop was een gekkenhuis, want onze website ging plat. Het hardcover-exemplaar van ieders voorkeur kwam wel in de winkelmand terecht, maar als iemand anders dat ook al had gedaan en eerder had betaald dan jij, had je het dus niet. Deze gekte hebben we slechts één keer eerder meegemaakt: bij de kaartverkoop voor de bekerfinale. Uiteindelijk waren alle hardcover-exemplaren binnen vier uur uitverkocht. Gewone boeken kun je uiteraard nog steeds bestellen in de webshop op www.svfcgroningen.nl. Doe dat vooral, want in mei heb je ook de kans om het boek te laten signeren door Erik als hij in Nederland is.

Gisteravond laat hebben Erik, Ferdi en ondergetekende geproost op een memorabele avond. Het boek is nu al een succes. Ik ben daarna gaan slapen, maar de andere heren konden dat nog niet. Ferdi heeft waarschijnlijk nog uren liggen stuiteren om te bedenken wat hij allemaal nog meer wil. En Erik? Die heeft zich vermoedelijk de hele nacht alleen maar afgevraagd waarom zo veel mensen in vredesnaam een boek over hem willen lezen.

John de Jonge

Voorzitter SV FC Groningen