Column: Biertje

Wat een avond gisteren, zoals ik ‘m zelden heb meegemaakt in de Euroborg. Twee rode kaarten – één belachelijk en één terecht – en negen man die zich helemaal leeg knokten tegen de elf van de tegenstander. Een heel stadion dat in de tweede helft de ploeg overeind houdt, alsof het een finale was. En het mooiste kwam aan het eind: de steun aan Bart vanwege zijn ijzersterke dochter Chloé, die schoon is verklaar nadat er leukemiecellen bij haar waren ontdekt. Zo mooi en iets dat alles wat daarvoor gebeurde relatief maakt.

Maar toch ook twee kanttekeningen. Ten eerste die nepstreakers van Vindicat. Blijkbaar kleine piemeltjes, want streaken is al absurd, maar dan ook nog je onderbroek aanhouden? Wat heb je te zoeken in ons stadion als je hiervoor komt? Opzouten. Je schaadt een bedrijf als FC Groningen enorm met dit gedrag. Het zal wel een ontgroening of weddenschap zijn, je boete zal wel gezamenlijk betaald worden en het stadionverbod boeit je niet als niet-voetbalsupporter.

Maar wij, echte supporters, ondervinden er wél nadeel van. De beeldvorming is alweer gemaakt en discussies over meer stewards of hekken om het veld zullen weer van stal worden gehaald. Als je naar de Euroborg komt, drink je bier, zing je, lal je of wat dan ook, maar ga je niet streaken. Maar ik heb een voorstel. Als jullie toch allemaal die boetes lappen, lap dan ook een stuk of tien seizoenkaarten voor de Stichting ‘Laat ons weer eens samen juichen’ bij elkaar. Dan kunnen mensen die wel van voetbal houden, maar helaas niet de middelen hebben, volgende keer op jullie stoelen zitten. Gisteren heb ik ze niet gezien, maar toon vandaag maar eens je ballen. Figuurlijk.

Ten tweede vraag ik me af wat er in Nederlandse stadions aan de hand is nadat we anderhalf jaar het stadion niet in mochten. Er is blijkbaar een nieuwe trend ontstaan; biergooien op het veld en richting spelers. Ik hoor ook geluiden dat spelers het publiek uitdagen. Dat is inderdaad soms zo en dat moeten ze niet doen. Maar wij als supporters moeten daar zeker niet in meegaan. Ik heb geen zin om in de toekomst weer achter een net voetbal te moeten kijken of wedstrijden mee te maken waarbij de bierkraan dicht blijft. Of waar je alleen op de omloop mag drinken en niet in het vak.

Bier drinken hoort bij voetbal. Gewoon tijdens de wedstrijd met dat biertje in de hand. We willen allemaal weer op een normale manier naar het stadion, genieten van de sfeer, zoals gisteravond of zoals in het uitvak in Tilburg. Bedenk eens hoe dat zal zijn zonder bier. Dan is het een stuk minder leuk. Wij hebben dit als supporters zelf in de hand. Geef de autoriteiten geen aanleiding. In het voetbal is het namelijk zo dat er incidentgericht beleid wordt gevoerd. Gebeurt er iets, dan volgt een maatregel of beperking. Voetbal is pure emotie, zoals gisteren duidelijk te zien was. Daarom is het zo mooi, daarom hou ik er zo verdomd veel van.

Laten we met z’n allen zorgen dat we ook in de komende wedstrijden normaal naar de wedstrijden kunnen. We hebben hier allemaal zo lang weer naar verlangd. Laat het ons niet weer afpakken of minder leuk maken. Nogmaals: we hebben het zelf in de hand. En dat geldt in de toekomst ook voor het biertje op de tribune, hoop ik.

John de Jonge

Voorzitter SV FC Groningen