Awaydays steeds minder leuk door talloze beperkingen: ‘Politie wil nergens serieus aan meewerken’

Deze week is de Supportersvereniging FC Groningen opnieuw aangeschoven bij een vooroverleg over supportersregelingen voor uitwedstrijden. Deze keer stond de wedstrijd Go Ahead Eagles – FC Groningen (21 november) op de agenda.

De commissie wedstrijdzaken zet zich iedere keer in voor een zo gunstig mogelijke vervoersregeling voor supporters. Dat hebben wij ook deze keer gedaan. Maar net als bij NEC – een wedstrijd die nu helemaal geen doorgang meer vindt met supporters – liepen wij wederom tegen een welbekend vraagstuk aan: parkeercapaciteit.

Het uitvak van De Adelaarshorst biedt plek aan 400 uitsupporters. Achter dat vak bevindt zich een parkeerplaats, hoewel parkeerplaats een groot woord is. Er kunnen maximaal 10 bussen geparkeerd worden. Voor iedere bus die niet rijdt zijn een aantal auto’s toegestaan. De goede rekenaars onder jullie zullen snappen dat er weinig ruimte is voor auto’s, wanneer we ervoor kiezen met 400 supporters af te reizen. En wij hebben FC Groningen het advies gegeven om met 400 supporters af te reizen.

FC Groningen staat momenteel in het rechterrijtje en wij zijn van mening dat de spelers en technische staf alle steun kunnen gebruiken in deze belangrijke uitwedstrijd. Gevolg is dat het overgrote deel van de supporters per bus zal moeten afreizen. Dit terwijl Go Ahead Eagles ons op zich graag met de auto wil ontvangen. Dat is leuk, maar ze kunnen het vervolgens niet faciliteren. Een probleem dat bij meerdere clubs speelt. Daar komt de lastige logistiek van een stadion midden in een woonwijk bij.

Een regeling buiten het uitvak was onbespreekbaar. Denk aan parkeren buiten het uitvak, een halve buscombi (parkeren buiten Denventer en laatste stukje met een stadsbus), vrij vervoer, enzovoorts. We halen ieder vooroverleg alles uit de kast, maar de politie wil nergens serieus aan meewerken. Voetbalsupporters staan er momenteel niet goed op in Nederland. En daar hebben wij last van. Dit terwijl volgens onze mening jullie, de supporters, bij iedere uitwedstrijd sinds de start van de competitie 2021-2022 hebben laten zien dat wij vol achter de ploeg staan en voor een positieve sfeer zorgen.

Wij zijn teleurgesteld in de houding van de diverse politie-units in Nederland. Ze handelen vanuit angst en op basis van incidenten. Maar we kunnen ook niet om een aantal incidenten heen. Wij willen onze ogen niet sluiten voor misdragingen. Alleen is het daarom des te spijtig dat de politie de ogen wél sluit voor alle supporters van FC Groningen die – nogmaals – wél positief achter de club staan.

Voor de uitwedstrijd bij Go Ahead Eagles zullen 60 autokaarten en 340 buskaarten beschikbaar zijn. We hopen op een vol uitvak in deze bijzondere uitwedstrijd in een geweldig stadion. Als jullie meestrijden met de FC, blijven wij ons blijvend en continu inzetten voor meer vrijheid voor supporters. Dat doen we zowel in samenwerking met de FC als landelijk.

De manier waarop uitsupporters op regelmatige basis worden geconfronteerd met verregaande vrijheidsbeperking is en blijft voor ons onacceptabel. Maar we moeten ook de balans bewaren als het gaat om verstandhouding met andere clubs, de lokale driehoeken en FC Groningen. En de club wil altijd met ons meedenken, waarvoor dank en waarvan akte. We roepen daarom ook op de FC de komende uitwedstrijden in Deventer en Sittard (27 november) massaal te steunen. Ook wanneer de vervoersmaatregelen tegenvallen.

De commissie wedstrijdzaken