Beleid uitsupporters: vechten tegen de bierkaai en hopen op betere tijden

Het zal de regelmatige bezoekers van uitwedstrijden (van FC Groningen) niet zijn ontgaan: de bezoek- en vervoersregelingen rond de laatste uitwedstrijden van dit seizoen komen stroef tot stand. Daar ligt uiteraard een aantal zaken aan ten grondslag.

De commissie wedstrijdzaken baalt enorm van het gebrek aan parkeerruimte bij de meeste clubs. Sinds er weer uitpubliek welkom is, zijn de kaarten voor Eigen Vervoer of Autocombi (met omwisselplek) standaard uitverkocht. Dat waren er 390, 600 en 255 bij respectievelijk Utrecht, Heerenveen en Waalwijk. Uitvakken met een capaciteit van 1200, nogmaals 1200 en 600. Bij FC Twente hebben we gekozen voor 210 autokaarten en is er nog ruimte voor 144 buskaarten op een uitvak van 1200.

Er zit dus een groot verschil tussen het aantal kaarten dat beschikbaar komt ten opzichte van de daadwerkelijke capaciteit van het uitvak. In het geval van bijvoorbeeld FC Twente betekent het dat slechts 30 procent van het uitvak gevuld kan en mag worden. Dit omdat de club uit Enschede in samenspraak met de politie niet meer parkeergelegenheid beschikbaar wil stellen. De enige manier om het aantal beschikbare kaarten omhoog te schroeven is het afnemen van minder autokaarten en dus supporters een verplichte buscombi opdringen. Daar passen wij voor.

Dit doen wij overigens in nauw overleg met FC Groningen. Ook de club is niet blij met de gang van zaken en ziet ook graag meer parkeergelegenheid of vrij vervoer. Een vol uitvak is ook voor de selectie en staf immers een grote motivatie. We hebben een dringend beroep gedaan op de lokale driehoek in Waalwijk voor extra autokaarten.

We hebben zelfs een uitgebreide brief naar de burgemeester van de gemeente Waalwijk gestuurd. Zij voert, zonder erover na te denken en maatwerk toe te passen, voor iedere wedstrijd dezelfde regeling door voor supporters van bezoekende clubs: een zeer beperkt aantal autokaarten, waarbij supporters moeten omwisselen en de rest maar met een verplichte buscombi komt. Na aandringen hebben we het omwisselen eraf kunnen praten.

Het zijn dit soort burgemeesters die voetbalwedstrijden voor uitsupporters verpesten. En dat voor een wedstrijd op zondagavond om 20:00 uur in Noord-Brabant, waar geen enkele aanwijsbare reden is tot het uitvaardigen van een risicowedstrijd. Ondanks een toezegging tot reactie hebben wij die (nog) niet gekregen van de burgemeester van Waalwijk. Teleurstellend.

Wij hebben er de afgelopen jaren, samen met FC Groningen, alles aan gedaan om voor supporters zo gunstig mogelijke regelingen voor elkaar te boksen. Want het is vechten, vaak tegen de bierkaai. We boeken soms kleine overwinningen, maar moeten ook vaak een stap terugdoen, al dan niet door bepaald gedrag van een relatief kleine groep raddraaiers. Want ook dat speelt natuurlijk een rol.

Echter is het anno 2022 nog steeds zo dat uitsupporters in algemene zin door de lokale driehoeken behandeld worden als een groot risico voor de maatschappij en openbare orde. Natuurlijk zijn er incidenten en daar sluiten wij onze ogen niet voor, maar de grote groep goedwillenden wordt op buitenproportionele wijze buitenspel gezet door onnodige en ondoordachte opgelegde beperkingen.

Daar komt bij dat de meeste clubs in Nederland hun voorzieningen als het gaat om parkeerruimte dus niet op orde hebben. We noemen een FC Twente, FC Utrecht, Vitesse, Sparta Rotterdam, RKC Waalwijk, Fortuna Sittard en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Er zijn oplossingen, maar daarover wordt nog nauwelijks gesproken.

De meeste clubs lijken het wel best te vinden. Uitsupporters zijn voor hun vooral een last. Samen met FC Groningen roepen wij op tot een nieuwe licentie-eis waarbij de capaciteit van het uitvak graadmeter is voor het aantal parkeerplekken bij dat uitvak. En we zouden natuurlijk weer naar meer Vrij Vervoer moeten. Voetbalwedstrijden bezoeken zonder restricties, zoals in bijvoorbeeld Duitsland.

Nu we dit schrijven, realiseren we ons dat dit scenario in Nederland voor een groot deel een utopie is. Zeker met burgemeesters zoals in Waalwijk. Gelukkig zien we binnen FC Groningen wél de welwillendheid om uitwedstrijdenbeleid ten goede te veranderen. Daarvoor – ook via deze weg – dank aan betrokkenen. Zonder jullie zouden wij kansloos zijn.

Hoe nu verder? Heel eerlijk, dat is lastig. We zullen volgend seizoen waarschijnlijk tegen dezelfde problemen aanlopen. Dezelfde uitvakken, dezelfde te kleine parkeerplaatsen, dezelfde gemeenten waar Vrij Vervoer onbespreekbaar is, dezelfde onwetende burgemeesters en dezelfde norse en onbuigzame veiligheidscoördinatoren. En dus zullen ook in het seizoen 2022-2023 uitvakken deels leeg blijven. Dit terwijl er wel degelijk interesse is om FC Groningen achterna te reizen.

We hebben niet de illusie dat we grote veranderingen teweeg kunnen brengen, maar op ons niveau blijven we meepraten en -denken. We blijven constructief meebewegen, al is het de vraag hoe lang we dat nog kunnen volhouden. Aan de club ligt het niet, aan de supporters grotendeels ook niet. We blijven hopen op betere tijden.

De commissie wedstrijdzaken SV FC Groningen: John de Jonge, Peter van Dijken en Klaas-Jan ter Veen