2 minuut 32

Ik heb me er bij neergelegd. De kans dat we er nog in blijven is heel klein. Natuurlijk zijn er nog genoeg punten te halen. Maar na een lange terugrit en een nacht wakker liggen besef ik dat het niets meer uit maakt wat we gaan doen. Dennis van der Ree wegsturen bijvoorbeeld? Heeft geen nut. Hij is voor de klus gevraagd, zonder enige ervaring als hoofdtrainer. Ook nog eens in een hele moeilijke situatie. Starten als trainer als nummer 6 of nummer 15, groot verschil. Maakt hij in mijn ogen fouten? Ja, maar als beginnend trainer is dat logisch en bovendien weet ik de achtergronden niet van elke beslissing. Ik heb ook twijfels bij sommige wissels en persoonlijk snap ik niet waarom Luciano Valente niet speelt bijvoorbeeld. Maar zo zal elke Groningen-supporter zijn vragen en eigen favoriete opstelling hebben. Van der Ree is er voor aangesteld de keuzes te maken en die bepaalt. Ik denk dat een andere trainer voor de groep zetten ook weinig helpt, ook al omdat er met Hans Westerhof en Alfons Arts wel de nodige ervaring bij de staf zit. Het enige wat zou kunnen is een echt schokeffect, iemand die schijt aan alles heeft, de boel wakker schudt en de club al kent. En dan kom ik maar op één naam uit. Haal dan Danny Buijs op, eventueel naast van der Ree.

Maar ik ben er gisteren na 2 minuten en 32 seconden zo goed als overtuigd van geraakt dat geen enkele trainer spelers iets bij kan brengen wat ze niet hebben. In dit geval de absolute wil om te winnen en weten wat degradatievoetbal vergt. Zonder het op één speler te willen richten, want er lopen er meer rond. Maar op dat moment werd er dom balverlies geleden op het middenveld. Dat kan, dat is voetbal. Daarna gaat het mis. De absolute wil om je fout ten kosten van alles te willen herstellen ontbreekt. Omschakelen, je rot sprinten, alles geven omdat je man weg loopt. Als dat niet in je zit, dan kun je wie dan ook voor de groep zetten, maar dat is een basiskwaliteit. Die heb je of die heb je niet. Ik zie het bij te veel spelers van de FC. Ze zullen goed kunnen meespelen bij een club op plek 8. Maar niet bij een ploeg in degradatienood. Dat vergt iets extra’s.

Een paar hebben het wel in zich. Johan Hove ging een sliding aan met gevaar voor eigen benen. Omdat ie elk duel echt wil winnen. Na afloop zie je ook dat hij er oprecht mee zit dat we weer verloren hebben. Thijmen Blokzijl raakte geblesseerd, maar ondanks de pijn die hij had, besefte hij dat we geen tijd te verliezen hadden. Dus hinkte hij zo snel mogelijk naar de zijkant. Dan ben je net 18 en heb je wel dat besef. Dat bedoel ik met een basiskwaliteit. Een ander teken aan de wand is het aantal gele kaarten de afgelopen drie wedstrijden. Precies eentje. Ik pleit niet voor het door midden schoppen van een tegenstander. Maar wel voor duels op het scherpst van de snede. En daar hoort af en toe een kaart bij, omdat je te laat bent of wel even een tegenaanval eruit haalt door iemand vast te houden.

Wat ik Van der Ree wel wil vragen de komende wedstrijden is bikkelhard te zijn. Als je voor de wedstrijd afspreekt niet door het centrum op te bouwen vanwege a ) het veld en b) omdat de omschakeling van Fortuna de kracht is en na 2,5 minuut gebeurt het toch met een tegengoal als gevolg: grijp dan in, haal iemand die zich niet aan afspraken houdt er uit. Geen pardon. Ook niet in de 3e minuut.

Ook van de spelers vraag ik iets. Kijk naar de wedstrijd Manchester City – Liverpool van zaterdag via deze link: https://www.youtube.com/watch?v=jzsDwqVEFRQ. Scroll naar 2 minuut 20. Jack Grealish is een linksbuiten, maar sprint hier bijna 80 meter om de 0-2 en mogelijke beslissing te voorkomen. Uiteindelijk wint zijn ploeg met 4-1. Kijk morgen allemaal in de spiegel. Ben jij bereid jezelf pijn te doen omdat het team het nodig heeft? Kun jij het opbrengen om een sprint van 80 meter te maken om een fout van een medespeler te herstellen? Ben je bereid rood te pakken om een beslissende tegengoal te voorkomen? Als op 1 van die vragen het antwoord nee is, ga dan naar Van der Ree en vraag of hij je op de bank wil zetten.

Ik besef dat voor veel spelers een club een station is waarvandaan wel weer een trein vertrekt naar de volgende. Tuurlijk zullen die balen van een degradatie, maar na een paar dagen gaat de zaakwaarnemer aan de slag, want ze willen niet in de KKD spelen. Want ze vinden dat ze niveau eredivisie hebben. Maar als je na 27 wedstrijden 17 punten hebt, dan heb je als groep in ieder geval niet dat niveau. Ook als je denkt: “Jammer voor Groningen maar ik speel volgend jaar toch wel op het hoogste niveau”, ga dan ook naar Van der Ree met dezelfde vraag. Gun je plek aan een speler die er anders over denkt.

Want wij supporters pakken niet een trein. Voor ons is station FC Groningen heilig. Een liefde. Die wij niet zullen verlaten. Nu niet maar ook niet in de KKD. Ongeacht de stand en ongeacht divisie. Het kan nog altijd, maar als we gaan, dan graag eervol. Met een team waarvan ik weet dat ze er alles aan gedaan hebben. Dat ze alles voor mijn club hebben gegeven. Maar dat we net te kort kwamen. En dan gun ik jullie de mooiste transfers en zullen wij bouwen met nieuwe mensen in de organisatie aan een nieuwe, evenwichtige selectie. Maar besef ook dat de huidige situatie ontzettend pijn doet bij al die mensen met een groen-wit hart. Deel in ieder geval een stukje mee in die pijn.

John de Jonge, Voorzitter SV FC Groningen