Supportersvereniging distantieert zich van bedreigingen, maar vindt collectief straffen onacceptabel

De burgemeester van Eindhoven heeft vandaag, woensdag 8 maart, besloten om komend weekend SC Cambuur-supporters te weren tijdens de wedstrijd PSV – SC Cambuur. In de verklaring voor die maatregel worden ook de supporters van FC Groningen genoemd.

Dat komt omdat het politiekorps Noord-Nederland sinds enige tijd geen FC Groningen-supporters meer begeleidt naar uitwedstrijden. Dit komt omdat één of meerdere agenten bedreigd worden, ook in de privésfeer. De Supportersvereniging FC Groningen neemt fors afstand van deze bedreigingen, want deze bedreigingen zijn simpelweg niet te tolereren. We hopen dat degene(n) die dit doen snel gepakt worden. Maar we kunnen als Supportersvereniging nooit akkoord gaan met het collectief straffen van goedwillende FC Groningen-supporters.

Door alle genomen maatregelen kunnen we alleen met een buscombi naar uitwedstrijden. Supporters die wat verder van Groningen wonen worden op deze manier het bezoeken van uitwedstrijden helemaal onmogelijk gemaakt. Dit is voor ons onacceptabel en dat zal ook altijd onacceptabel blijven. Afgelopen donderdag heeft de landelijke politie een advies aan burgemeesters gegeven dat wanneer het politiekorps Noord-Nederland niet tijdens uitwedstrijden met FC Groningen-supporters meereist, deze supporters überhaupt niet welkom zijn bij de bezoekende club of zware beperkingen krijgen opgelegd.

Kortom, alle FC Groningen-supporters die weleens een uitwedstrijd bezoeken dragen nu de gevolgen van het handelen van individuen en worden in de diverse verklaringen ook min of meer weggezet als supporters die je moeten weren. Dit geschetste beeld draagt wat ons betreft niet bij aan de door alle partijen zo gewenste normalisatie. Het draagt eerder bij aan verdere verscherping van de ontstane situatie.

Op de achtergrond wordt gewerkt om een oplossing voor deze problemen te zoeken, vandaar dat de Supportersvereniging FC Groningen het op dit moment bij deze verklaring laat. Indien nodig komen we op een later moment met een uitgebreidere uitleg over wat er de afgelopen weken allemaal is gebeurd.