Wat er ook gebeurt, collectief straffen mag nooit de oplossing zijn

Als Supportersvereniging FC Groningen betreuren wij en nemen fors afstand van de incidenten die er de afgelopen weken bij FC Groningen zijn geweest. Dit schaadt onze club enorm en duizenden goedwillende supporters zijn de dupe. Zij konden zowel tegen NEC als Ajax alweer na een paar minuten naar huis. We snappen de onvrede en frustratie over de degradatie, maar dit is niet de manier om die te uiten. Integendeel.

De lokale driehoek heeft als gevolg van de incidenten maatregelen genomen. Helaas treffen die juist weer de goedwillende supporter. Deze kan wéér zijn of haar club niet ondersteunen en een leuke awayday of thuiswedstrijd meemaken. Dit kan nooit de bedoeling zijn en collectief straffen zal nooit tot de oplossing leiden. De (meeste) veroorzakers van de incidenten zijn gepakt of geïdentificeerd, waarom dan ook nog weer deze extra maatregelen?

Ruim 400 supporters hadden al kaarten gekocht voor Vitesse-uit. Een enorm aantal in de huidige situatie. Groningen heeft een loyaliteitsgroep voor uitwedstrijden waardoor het precies weet wie mee gaat. Bij het uitvak is zelfs nog een ID-check. Waarom deze mensen verbieden terwijl ze niks strafbaars hebben gepleegd?

Ook in de laatste thuiswedstrijd van dit seizoen tegen Sparta is niemand welkom. Ruim 19.000 goedwillende supporters zijn wederom de dupe. Die ook afstand hebben genomen van wat er gebeurd is, iets wat buiten hun macht ligt. Maar ook honderden Spartanen kunnen nu niet hun club achterna reizen. Die hebben part noch deel aan alles wat in Groningen is gebeurd. Het is aan hen niet uit te leggen. Juist tussen veel Groningers en Spartanen is er een warme vriendschappelijke band.

We roepen dan ook op te stoppen met collectieve straffen en laten we samen (lokale driehoek, club én supporters) de gesprekken aangaan om samen te zorgen dat iedereen weer op een normale manier naar de wedstrijden kan gaan.