Column: #johanmabli

Vandaag begint FC Groningen aan een nieuw seizoen. Ondanks dat het in de Keuken Kampioen Divisie is, kijk ik er enorm naar uit. Af en toe zit het chagrijn van vorig seizoen nog behoorlijk in me, maar ik merk ook dat er al veel veranderd is.

De technische staf bijvoorbeeld, heerlijk Gronings en nuchter. Zoals Dick Lukkien zich presenteert voor de camera, heerlijk. En als je trainingen bekijkt, zie en hoor je de passie van Groninger, Goedkoop en Vos. En je hoort ook vooral veel gelach. Mijns inziens een absolute voorwaarde om te presteren. Je moet lol hebben in wat je doet.

De voorbereiding was wisselvallig, maar ik kan me daar niet zo druk om maken. Ik kan me voorbereidingen herinneren waarin we totaal niet presteerden en uiteindelijk Europees voetbal haalden. Of een geweldige oefencampagne hadden, waarna we er in de eerste wedstrijd tegen Feyenoord in de Euroborg een flink pak op de broek kregen.

Na de slechte 1-1 tegen Emmen zag ik heel veel negatieve reacties. “We hebben geen top 5-materiaal, er staat bijna dezelfde ploeg als vorig jaar”, en ga zo maar door. Het was niks, het is niks en het wordt niks. Je kent het wel. Het klopt dat er nog redelijk wat spelers van vorig seizoen zijn, met wie we gedegradeerd zijn.

Ook ik vind dat een aantal spelers niet goed genoeg is voor FC Groningen en dat we van hen afscheid van moeten nemen. Maar van een aantal blijvers heb ik wél hoge verwachtingen. Blokzijl, Schreuders, Van Bergen, Valente, heerlijk toch? Nog niet allemaal basis, maar laat die jongens zich maar ontwikkelen in een selectie waarin veel plezier overheerst.

Vorig seizoen moesten ze de kar trekken in een giftige sfeer. En dat geldt ook voor Postema. Verpieterde de tweede seizoenshelft bij Roda JC vorig seizoen, maar maakt nu indruk en krijgt zijn kans. Groningser als hij zijn ze er niet. Het zal me niks verbazen dat juist hij die 30 doelpunten gaat halen. Gekheid natuurlijk, maar wil er maar mee zeggen dat van mij echt niet iedereen weg hoeft die er al was. En tegen Jong Ajax start waarschijnlijk ook nog eens Fofin Turay in de basis. Een razendsnelle linksbuiten die zomaar een sensatie kan worden.

Nieuwelingen hebben we ook. En best wel veel. De sjaals en boeken vliegen bij de Supportersverenigng de deur uit. Met Jurjus, Rente, Van Veen, Beukers, Lien en Peersman is er onder meer wat meer ervaring binnengehaald en het zijn bovendien kerels met een goede kop erop. Rente is niet voor niets reserve-aanvoerder komend seizoen.

Dat is hij achter toch wel de grootste aanwinst, want een kind van de club keerde onlangs terug in de persoon van Leandro Bacuna. Hoe mooi is dat? En niet aan het eind van zijn carrière, maar in de bloei ervan, met zijn 31 jaar. FC Groningen wil daarnaast ook nog graag een buitenspeler aan de selectie toevoegen. Je hebt doelpunten nodig, dus je moet spelers hebben die goals maken en spelers die ze voorbereiden. Want met ervaring en doelpunten ben je vaak succesvol. Daar kunnen we nog wat van gebruiken.

Toch heb ik zelf nog een hele grote persoonlijke wens. Want tegen Jong Ajax zit Johan Hove ook bij de selectie. Na vorig seizoen werd duidelijk dat hij tegen een gelimiteerde transfersom kan vertrekken en de clubs staan voor hem in de rij, maar ondertussen is het 11 augustus en hij is nog steeds in Groningen.

In mei was ik in Drammen, bij Strømsgodset IF, zijn oude ploeg. Ze roemden daar zijn spel maar ook zijn clubtrouw. Hove bleef daar liefst vijf seizoenen, terwijl er al die jaren ook veel belangstelling voor hem was. Later sprak ik nog iemand uit Sogndal, waar Hove is geboren. Bij die club lopen ze ook met hem weg. Als voetballer en als mens wordt Hove geroemd.

Ik heb de stille hoop dat Johan heel sfeergevoelig is en merkt hoeveel plezier ze hebben op de training. Dat hij de stad Groningen prachtig vindt. Dat hij eigenlijk heel tevreden is hier en niet van veranderingen houdt. Hij weet wat hij hier heeft. Hij heeft denk ik ook veel eergevoel in zijn donder, wil geen afscheid nemen na zo’n seizoen.

Allemaal punten die hoop bieden, net als dat ik hoop dat FC Groningen meteen weer promoveert. Met Hove erbij weet ik zeker dat dat lukt. Hij brengt zoveel extra’s en hij kan het verschil maken. Of zoals Dick Lukkien vorige week tegen me zei: “Dat is een echte”, toen we het over Hove hadden.

Ik weet niet of Johan weet hoe wij supporters over hem denken. Wat ik wel weet is dat hij heel trots is als wij hem vragen om bij FC Groningen te blijven, zoals heel veel supporters al deden. Geen idee of het helpt, maar als ik een suggestie mag doen: plaats een foto van Johan Hove op social media met de hashtag #johanmabli.

Wie weet helpt het. En ik houd hoop. Want 31 augustus, het einde van de transferwindow, komt elke dag een stapje dichterbij.

John de Jonge