Column: Buscombi

FC Groningen-supporters krijgen regelmatig buscombi’s opgelegd, ook nu de politie Groningen ons weer begeleidt naar uitwedstrijden. Samen met de club proberen we deze regeling vaak een beetje soepeler te maken door pendelbussen in te zetten. Dan kun je in ieder geval met eigen auto een heel gedeelte zelf naar een speelstad rijden.

Ook in de rest van het land regent het buscombi’s. Meestal zijn die voor de start van de kaartverkoop al bekend. Ook dan is de maatregel bijna altijd overtrokken (lees er verderop meer over), maar je weet het dan van tevoren. Maar afgelopen woensdag kregen FC Den Bosch-supporters ineens te horen dat ze vandaag met de bus naar Groningen moeten. Terwijl in het zogenaamde vooroverleg was afgesproken dat er ook 525 autokaarten waren.

De supporters hadden deze kaarten al gekocht, velen hebben een middag verlof opgenomen (want je moet vroeg weg om rond 20.00 uur in het stadion te zijn) en sommigen hebben zelfs overnachtingen in het Noorden geboekt om er een leuk weekend van te maken. Een gedeelte komt nu alsnog met een bus, maar een groot gedeelte komt niet meer. Omdat het binnen 48 uur onmogelijk is dat om een tiental bussen te regelen. Weg leuke awayday, weg leuk weekend.

De autoriteiten zullen deze maatregel opgelegd hebben op basis van geluiden dat er iets staat te gebeuren lijkt me. Niet zomaar. Maar in mijn ogen moet je een maatregel altijd opleggen met een bepaald doel. In dit geval bijvoorbeeld voorkomen dat er iets gebeurt. Maar dan is het opleggen van een buscombi (bijna altijd) een farce. Stel: een bepaalde groep wil naar Groningen komen, terwijl je die wilt weren. Zulke lui zullen echt niet in de buscombi stappen. Die waren van plan met auto’s te komen en zullen dat dan waarschijnlijk nog steeds doen als ze willen.

Dus wie straf je? Juist, weer die goedwillende supporters. En als je dan toch alleen naar veiligheid kijkt, schiet je jezelf waarschijnlijk ook nog in de voet. In plaats van iedereen gecontroleerd in het uitvak te hebben, zullen er nu ook supporters zijn die, vanwege de beperkte buscapaciteit, wel gaan en op de thuisvakken plaatsnemen. En gelijk hebben ze. Want het is toch absurd dat jij, als supporter die als enige te verwijten valt dat-ie van een club houdt, die club niet live mag zien?

In alle gesprekken met bestuurders in het voetbal gaat het om drie termen: toegankelijkheid, gastvrijheid en veilig voetbal. En iedereen is het erover eens dat we dat allemaal na moeten streven. Maar een buscombi zorgt dat alle drie componenten minder worden. De veiligheid heb ik hierboven uitgelegd. Maar het voetbal wordt ook minder toegankelijk. Veel supporters kunnen door zo’n buscombi niet heen. Dan wel vanwege buscapaciteit, dan wel vanwege de afstand.

Stel: je bent een FC Den Bosch-supporter die in Assen woont en de uitwedstrijd tegen FC Groningen wil bezoeken. Dan zou je dus van Assen naar Den Bosch moeten, in de bus stappen naar Groningen en terug, en dan wéér de reis van Den Bosch naar Assen moeten maken. Niet echt toegankelijk. Of een ander aspect: supporters konden een autokaartje voor 6 euro kopen. De prijs van de buscombi zal rond de 35 euro liggen. Je zult met je vrouw en twee kinderen van plan zijn deze wedstrijd te bezoeken.

Over gastvrijheid kunnen we heel duidelijk zijn. Eigenlijk zeg je keihard tegen alle mensen: ‘blijf maar weg, we hebben je liever niet’. Een middelvinger in plaats van een warme hand als welkom. De buscombi is buiten Nederland en België ook totaal onbekend (net als staken bij juichbier overigens). Willen we met z’n allen óns voetbal, maar vooral ook de goedwillende supporter serieus nemen, kap dan met die buscombi’s. Want je bereikt je doel niet en zorgt alleen maar voor frustratie. En zie ik het verkeerd? Dan zou ik graag cijfermatig willen zien dat het wel werkt.

John de Jonge