Zeg nee tegen Frank Paauw

Het bondsbestuur van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) maakte donderdag 29 februari bekend dat Frank Paauw wordt voorgedragen als nieuwe bondsvoorzitter. Het bericht vanuit de KNVB heeft voor veel ophef gezorgd onder voetbalsupporters in Nederland. Ook de Supportersvereniging FC Groningen is onaangenaam verrast door deze voordracht. Daarom roepen we de directie van FC Groningen op om tegen de benoeming van Frank Paauw te stemmen.

Voor ons is het heel duidelijk dat Paauw, portefeuillehouder voetbal bij de landelijke politie, niet de geschikte persoon is voor de normalisering in de verhoudingen rondom voetbalwedstrijden. Het meermaals oproepen tot een uitsupportersverbod bij wedstrijden, het weren van fanatieke supportersgroepen bij onder andere Europese duels in Nederland en de collectieve straffen die meermaals voorbij zijn gekomen de afgelopen seizoenen zijn hier enkele voorbeelden van.

Ook zullen we de brief van Paauw niet vergeten die hij vorig jaar naar alle politiekorpsen in Nederland stuurde, waarin hij opriep alle supporters van FC Groningen en SC Cambuur bij alle uitwedstrijden te weren. Paauw stelde verder in het tv-programma op NPO1 het volgende: “Als je veiligheidsorganisatie niet in staat is om de veiligheid te garanderen, zul je iets moeten doen aan het aantal supporters”.

Het is voor ons dan ook onbegrijpelijk dat uitgerekend hij een functie kan gaan vervullen binnen de KNVB. Iemand die zich zo keert tegen volle stadions, vakken leeg wenst te laten, sfeer verhogende supportersgroepen wil uitsluiten en groot voorstander is van collectieve straffen, hoort niet thuis op een plek waar hij of zij juist de voetbalcultuur dient te beschermen. Voetbal zonder supporters is namelijk niets.

De SV FC Groningen staat voor het normaliseren en bewaken van de voetbalcultuur inclusief full support bij uit- en thuiswedstrijden. Voor ons is deze voorgenomen aanstelling van Paauw een grote stap in het kapotmaken van onze supporterscultuur. Daar passen wij voor.