Oproep: ‘Doe onafhankelijk onderzoek naar geldstromen en invloed gemeente op FC Groningen’

In de gemeenteraad wordt woensdagavond 29 mei gepraat over de relatie tussen de gemeente Groningen en FC Groningen. Meerdere partijen hebben vragen gesteld en daar zijn antwoorden op gekomen. De Supportersvereniging verheugt zich op de mening van het college van burgemeester en wethouders, dat ‘borging van het karakter van FC Groningen als volksclub’ wil.

Het 50+1-model is namelijk bij uitstek geschikt om dit te borgen en graag gaan we dit zo snel mogelijk met alle stakeholders onderzoeken, uitwerken en implementeren.

Daarentegen wil het college geen onafhankelijk onderzoek laten doen naar de geldstromen en financiële situatie van de Euroborg NV en de invloed van de gemeente binnen FC Groningen.

Bij een volksclub hoort ook transparantie. Supporters en inwoners hebben ons inziens recht op een duidelijk inzicht en roepen het college daarom op haar woorden waar te maken en zo’n onderzoek toe te staan. Bij een volksclub horen ook daden en niet alleen woorden.

50+1: wat is dat ook alweer?

De 50+1-regel verwijst naar het feit dat de leden van een club 50 procent plus één extra stem van de stemrechten moeten hebben. Kortom, een meerderheid. Samengevat betekent dit dat de clubs – en dus de fans – het laatste woord hebben over hoe ze worden bestuurd, in plaats van een externe invloed of investeerder.