De treinreis naar Tilburg is afgerond

Wij weten het allemaal nog, zeker de supporters die in de trein naar Tilburg zaten. Urenlang stilstaan in Tilburg, niet uit de trein mogen en weer teruggestuurd worden naar Groningen. Er is veel over gezegd en geschreven. De Supportersvereniging en zeker ook FC Groningen hebben daar een duidelijke mening over verkondigd. FC Groningen heeft de kosten van de treinreis vergoed en de Supportersvereniging heeft deze zaak aangespannen bij de Nationale Ombudsman. Het was voor zowel de Supportersvereniging als voor de club onacceptabel hoe er in dit geval met supporters van FC Groningen is omgesprongen.

De juridische afdeling van de Supportersvereniging had een lange weg te gaan, maar beet zich vast in deze zaak. Na veel correspondentie over en weer mondde dit uit in een bemiddelingsgesprek bij de Nationale Ombudsman in Amersfoort. De Supportersvereniging was vertegenwoordigd door de voorzitter en drie mensen van de juridische afdeling van de vereniging. Ook FC Groningen was vertegenwoordigd en er was een getuige meegenomen, die de hele reis van en naar Tilburg had meegemaakt. Tevens waren er twee vertegenwoordigers van de gemeente Tilburg aanwezig.

Het werd een sessie van ruim twee uur, waarin de standpunten van de Supportersvereniging en van FC Groningen nadrukkelijk naar voren werden gebracht. De juridische afdeling van de Supportersvereniging speelde daar een belangrijke rol in. De getuige van de treinreis kreeg ook de volle ruimte om te beschrijven wat er zich afgespeeld had. Na twee uur kwam de gemeente Tilburg met de geste om een vergoeding te doen toekomen aan de gedupeerde supporters, door middel van het beschikbaar stellen van 100 kaarten voor de komende uitwedstrijd tegen Willem II. Tevens mag er gebruik gemaakt worden van een autocombi. Na uitvoerig beraad is de Supportersvereniging daar akkoord mee gegaan. Door allerlei oorzaken was er een aantal dingen mis gegaan bij de gemeente Tilburg. Men was toch onder de indruk van ons verhaal en wilde er definitief een punt achter zetten.

Dank wil ik zeggen aan de club FC Groningen, die ons volledig steunde. Tevens dank aan de supporter die als getuige optrad; dat dwingt respect af. En dank aan de gemeente Tilburg door je nooit te groot te voelen om een fout toe te geven. Ook dat dwingt respect af. Wij hopen in de toekomst met de gemeente Tilburg en de club Willem II weer samen door één deur te kunnen, want uiteindelijk verliest iedereen een klein beetje.

De waarde van deze gratis kaarten tegen Willem II zal gedeeld en verrekend worden door het aantal supporters van FC Groningen dat op 27 augustus in Tilburg de wedstrijd zal bezoeken. Dat zal gebeuren bij het betreden van het uitvak. Per persoon wordt een bedrag uitgekeerd als extra korting. Daarmee hopen we deze zaak op een goede manier te hebben afgesloten.

John Schurer,