Essent nieuwe hoofdsponsor FC Groningen

Vanaf komend seizoen is Essent hoofdsponsor van FC Groningen. De club is met het energieconcern een driejarig contract overeengekomen. Essent zal de komende drie jaar niet alleen met de naam op het shirt prijken, maar ook nadrukkelijk zichtbaar zijn in Euroborg. Daarnaast gaan beide partijen intensief samenwerken om de groene en duurzame ambities van FC Groningen verder vorm te geven. De Supportersvereniging feliciteert FC Groningen met het contracteren van de nieuwe hoofdsponsor en kijkt uit naar een prettige samenwerking met Essent.

Algemeen directeur Hans Nijland van FC Groningen is bijzonder trots op de nieuwe aanwinst. “Normaal zijn supporters, sponsorrelaties en de media heel nieuwsgierig naar nieuwe aankopen van FC Groningen. Een keeper, een verdediger, een middenvelder of een aanvaller. Maar vandaag hebben wij één van de grootste transfers in de geschiedenis van de club te melden. Met Essent hebben wij een hoofdsponsor binnengehaald, die past bij onze status van subtopper in Nederland. De tegenprestaties die hiermee gemoeid zijn, liggen absoluut overeenkomstig de ontwikkelingen bij FC Groningen. En indien wij onze prestaties op vele vlakken nog verder weten te verbeteren, zullen deze ook worden beloond. Er is dus sprake van een meegroei-model.”

Volgens Nijland passen FC Groningen en Essent uitstekend bij elkaar. “Het is niet zo verwonderlijk dat wij voor het hoofdsponsorschap zijn uitgekomen bij een gerenommeerde partij uit de energiesector. Immers het thema groen en duurzaam is een strategische beleidskeuze geweest van FC Groningen. Het is hét thema van deze eeuw en wij hebben daarin onze verantwoordelijkheid genomen.”

“Essent zal niet alleen met de naam op ons prachtige groen-witte shirt prijken, we gaan zoals gezegd nog veel meer met elkaar doen. Zo zal Essent met al haar kennis en know-how ons de komende jaren helpen bij het verder verduurzamen van club en stadion. Met andere woorden: FC Groningen en Essent nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid op het gebied van een groen en duurzaam beleid, zo zal om te beginnen Essent als grootste leverancier van groene energie ook FC Groningen voorzien van groene stroom en groen gas.”

“Wij zijn een club, die sterk verankerd is binnen ons verzorgingsgebied, we hebben een landelijke uitstraling en Europese ambities. Essent sluit daar uitstekend bij aan”, gaat Nijland verder. “Deze sponsorovereenkomst helpt ons in het realiseren van onze ambities om structureel te behoren tot de subtopclubs van de Eredivisie en aan te schurken tegen de topclubs van ons land. Essent is één van de grootste spelers op de energiemarkt en wij willen dat zijn in de Eredivisie.”

Dig Istha, directeur Corporate Affairs, vindt dat FC Groningen uitstekend aansluit en past bij de doelstellingen van Essent. “FC Groningen is een prachtige club met een rijke historie en een vaste waarde in de top van de Nederlandse competitie. FC Groningen is een club met een duurzame ambitie, net als de regio Groningen en net als Essent.”

“Essent, als grootste groene stroomproducent van Nederland, ondersteunt FC Groningen graag in de realisatie van al haar groene ambities. Essent is in de regio al heel actief op energiegebied. Essents Windpark Westereems is met 52 windturbines al het grootste van Nederland. Het park kan ruim de helft van alle huishoudens in de Provincie Groningen van groene stroom voorzien. Verder bouwt ons moederbedrijf RWE op dit moment in de Eemshaven een grote kolen/biomassacentrale, waar nu al bijna 1.500 mensen werken.”

“Ook als de centrale is opgeleverd zal Essent een belangrijke werkgever zijn in de regio. En daarom is het voor Essent zo belangrijk om verankerd te zijn in de omgeving. Met FC Groningen, werken wij al een paar seizoenen heel plezierig samen. En die samenwerking heeft nu geresulteerd in het hoofdsponsorschap bij de Trots van het Noorden.”

“De samenwerking gaat overigens veel verder dan onze naam op het shirt. Er moet meer zijn”, aldus Istha. “En dat meer is onze gedeelde ambitie om de club te verduurzamen en de groenste club van Nederland te maken. En wij kunnen, als grootste groene stroomproducent van Nederland , de club daarmee helpen en we zijn daar met recht trots op dat we die mogelijkheid krijgen.”

FC Groningen zal voor het eerst op zondagmiddag 24 juli in Euroborg met Essent op het shirt te bewonderen zijn. De ploeg van trainer Pieter Huistra treedt dan aan tegen het Duitse HSV.