Ik ga steeds meer van mijn club houden

Asociaal, schaamteloos, volgevreten, stuurloos, een lachertje, ego’s; het zijn woorden, die het Nederlands Elftal over zich heen kreeg na zijn complete afgang tijdens het EK 2012.

Het is niet te geloven hoe volwassen (?) voetballers met elkaar een toernooi kunnen spelen. Mijn vermoeden van voor het EK werd bevestigd. Nee, ik had er geen goed gevoel over en velen met mij. Door diverse media omhooggeschreven spelers begonnen te geloven in hun eigen verhalen. Analisten, een stuk of 50 op de tv, kwamen met hun samengestelde elftal. Veel van deze analisten waren zelf geflopt, toen ze zelf de verantwoordelijkheid hadden. De eigenbelangen speelden op. De egootjes werden gestreeld. Iedereen had zijn vriendje, ieder had zijn belang. De spelers geloofden die verhalen en stuk voor stuk werden ze kleine Balotelli’s.

De arrogantie vierde hoogtij in de media en bij de spelers. Het is al zover, dat wij dramatische scènes voorgeschoteld kregen bij het afscheid van de vrouwen voor het EK. Wij zagen het vliegtuig landen en de bus die door de stad naar het hotel reed. Wij zagen verslaggevers voor een hotel staan, die nietszeggend hun verhaal deden. Wij zagen interviews met Bert van Marwijk, waar de irritaties van afdropen. O ja, er waren verklikkers naar de media, die er gretig gebruik van maakten.
De spelers, die een gemiddeld maandsalaris ontvangen waar een ander twintig jaar voor moet werken, hadden schijt aan hun supporters. Mensen die alles bij elkaar moeten schrapen om een wedstrijd te kunnen zien. Verreweg voor de meeste mensen is dat niet te betalen. Ook logisch; het was in een corrupt land in de uithoek van Oost-Europa. Misschien ook maar gelukkig, daar dit Nederlands Elftal nog geen dubbeltje reisgeld waard was.

De buitenlandse pers lag dubbel van het lachen. Spottend ging Nederland af door de zijdeur. Straks komen de snelle jongens weer of wij een abonnement willen nemen op Sport 1. Kunnen wij weer kijken naar Nederlandse voetballers die hun eigen land te kakken hebben gezet. O ja, het was de schuld van Van Marwijk volgens de media. Die heeft niet goed opgepast. Hij had de jongens meer een aai over de bol moeten geven, moeten luisteren hoe de opstelling wel had gemoeten, rekening houden met de ego’s van iedereen, rekening houden met 50 analisten, rekening houden dat ze wel drie weken van huis zijn, rekening houden hoe zwaar ze het wel niet hadden, dat iedereen met zijn vriendje had willen spelen, dat er enkelen zijn, die geestelijk labiel zijn.
Het enige dat Van Marwijk had moeten doen, is een aantal spelers tegen de muur zetten, hun een gigantische klap op hun muil geven en gewoon zeggen: ‘Wil jij terug naar huis of gaan we even gewoon doen?’ Meer niet.
Jeetje, wat ben ik blij dat mijn club weer in voorbereiding is voor de competitie, ik begin steeds meer van mijn club te houden.

John Schurer