Heerenveen en Haren

Vorig jaar was ik boos. Het ging om de afgesproken regeling hoe en wat we gingen doen voor onze supporters bij de uitwedstrijd in Heerenveen. Afgesproken was een autocombi met omwisselplek op P8 met gelegenheid voor horeca, die door Heerenveen verzorgd zou worden op diezelfde parkeerplaats voor aanvang van de wedstrijd. Dit omdat in Heerenveen voor elke uitspelende club een verordening is, die aangeeft dat uitsupporters absoluut niet in het centrum mogen komen. Dit ook om vóór de wedstrijd een stuk gezelligheid te creëren voor de FC Groningen-supporters.

Wat bleek ? De horeca was een kar, waar je Fristi en een broodje kaas kon kopen. Pak hem beet driehonderd supporters stonden erg teleurgesteld op de parkeerplaats. En terecht. Ik was furieus en maakte dat duidelijk door te zeggen dat dit onacceptabel was. Zo ga je niet met onze supporters om. Sterker, ik overwoog op dat moment om het dit seizoen dan maar eens heel anders te doen.

Voor aanvang van het overleg in Heerenveen hebben de Supportersvereniging en Groningen Fanatics bij elkaar gezeten en de situatie besproken. Wij hebben allerlei zaken en scenario’s doorgenomen. Duidelijk was al wel dat de verordening met betrekking tot het centrum van Heerenveen ook dit jaar weer van kracht is. Uiteindelijk zijn wij tot de conclusie gekomen dat wij op zich wel weer op dezelfde manier naar Heerenveen wilden, dus autocombi en omwisselen op P8, maar dan wel met échte horeca. Voordeel dit keer is dat de wedstrijd niet  – zoals vorig seizoen – om half één begint, maar om half drie. Bovendien wilden we dat de horeca nu door FC Groningen wordt verzorgd, om niet voor verrassingen komen te staan. Dit alles hebben wij in het overleg met Heerenveen meegenomen.

Het eerste dat men inderdaad kenbaar maakte, was dat het centrum van Heerenveen is afgesloten voor FC Groningen-supporters. Maar men was heel soepel wat betreft de autocombi, het omwisselen op P8 en de horeca. FC Groningen gaf aan zelf de horeca en beveiliging te willen regelen. De politie, zeg maar ‘de driehoek’, zou alle medewerking en snelheid geven wat betreft de vergunningen. Wij hebben met de politie Heerenveen op de parkeerplaats zelf de plek aangewezen, waar wij de horeca wilden hebben met de bijbehorende parkeerplaatsen. En als wij praten over horeca, bedoelen we ook echte horeca. De driehoek was hiermee akkoord. Dat betekent dat rond 11.30 uur de horeca open gaat op P8 en dat rond 13.45 uur de supporters richting het stadion kunnen gaan.

Afgelopen zaterdag zat een deel van de pers op mijn nek wat betreft Haren. Via telefoon en sms probeerden ze mij te bereiken, omdat er gesproken werd over FC Groningen-supporters. Het was weer eens zover, een beeldvorming neerzetten over iets waar wij part nog deel aan hebben. Ik heb alles genegeerd, want alles wat ik erover in de media zou zeggen, is alleen maar een bevestiging van een beeldvorming die wij niet willen.

Iedereen is zelf verantwoordelijk voor wat hij zelf aanricht. Ik denk dat de media voor wat betreft Haren ook maar eens moeten gaan relativeren, net zoals wij gedaan hebben in het geval van Heerenveen. Voor Haren is voor mij hierbij het laatste woord gezegd. Ik steek liever na een mooie dag in Heerenveen de drie punten in onze zak met een gezellig feest vóór de wedstrijd en na die tijd in de Stad.

John Schurer