Excuusbrief Roda JC aan FC Groningen-supporters

Roda JC Kerkrade heeft bij monde van algemeen directeur Marcel van den Bunder excuses aangeboden richting het optreden van haar stewards richting de supporters van FC Groningen die zondagmiddag de uitwedstrijd in het Parkstad Limburg Stadion bezochten. Van den Bunder beloofde beterschap en zal persoonlijk in contact treden met de supportersgroep Groningen Fanatics, die zondag beperkingen ondervonden bij de uitingen rondom het tienjarig jubileum.

——————————————–
Beste supporters van FC Groningen,

Na de door Roda JC op sportieve gronden gewonnen wedstrijd tegen jullie “Trots van het Noorden” wilde ik op maandag nog even nagenieten van de overwinning. Daar bleek echter geen enkele aanleiding toe te zijn.

Op gastvrije gronden hebben we namelijk een forse nederlaag geleden. En daarbij hebben we onbedoeld ook nog eens slachtoffers gemaakt. De meegereisde supporters van FC Groningen zijn de dupe geworden van een behandeling welk door de directeur van Groningen terecht werd omschreven als schandalig en onvriendelijk.

Namens Roda JC wil ik jullie allen mijn oprechte excuses aanbieden. Er is geen enkele rechtvaardiging te vinden in het gedrag van Roda JC en meer specifiek in het gedrag van de stewards die verantwoordelijk zijn voor het mislukken van jullie jubileum. Het heeft geen enkele zin en zou getuigen van weinig realiteitszin om te trachten uit te leggen hoe dit is ontstaan. Het enige wat telt is dat dit niet had mogen en zeer zeker niet meer mag voorkomen. En ik zal op dat laatste persoonlijk toezien.

En dan hoop ik dat wij jullie volgend jaar in de praktijk kunnen bewijzen dat het heeft geleid tot dat waar wij in Limburg trots op zijn, Gastvrijheid, weliswaar met een zachte, maar zeker ook met hoofdletter G. Uiteraard heeft de FC Groningen supporter dan gratis toegang en hopen wij op een vol, sfeervol uitvak, waarin je je echt als gast gewaardeerd voelt.

Dit zal de ervaringen van zondag niet wegnemen, maar ik hoop wel dat dit als een nieuwe verse start gezien wordt. Wij zullen er alles aan doen om de afstand noord-zuid een hele kleine te maken. Ik dank jullie hartelijk voor jullie openheid en wens jullie voor aanstaande vrijdag tegen NAC Breda heel veel succes toe.

Met vriendelijke groeten,
Roda JC Kerkrade