Roda JC en zijn werknemers

Ik was zaterdagavond op het 10-jarig jubileumfeest van Groningen Fanatics. Goed georganiseerd en gezellig. Overwegend jonge supporters die wekelijks alleen maar met de club bezig zijn. Op hun eigen manier beleven zij de wedstrijden het hele seizoen. Zij dragen dat uit, verbaal in het stadion en via sfeeracties. Ook bij Roda JC. Op hun manier wilden zij blijk geven van hun 10-jarig jubileum. Goed voorbereid, goed doorgesproken met diverse instanties, ook met Roda JC. Gezamenlijk trokken zij met andere supporters (waaronder leden van de Supportersvereniging) op, in alle vroegte zondagmorgen richting Kerkrade 339 km verderop.

De brief van Hans Nijland vertelt verder het verhaal, ik hoef niet in herhaling te vallen, dat voegt niets toe. Het blijkt dat het in Kerkrade moeilijk is om met mensen om te gaan die een uitwedstrijd bezoeken. Het is gewoon beschamend om te horen hoe er daar met onze supporters is omgesprongen. Als je met een voetbalbedrijf bezig bent en je gaat zo met je klanten om, dan kan ik mij voorstellen dat het stadion bijna leeg is. Kwaliteitsarm, communicatief een drama. Een onverschillige en uitdagende houding. Opgefokt, machtsmisbruik door mensen die in het normale leven waarschijnlijk niks voorstellen.

Respect voor onze supporters. Zij lieten zich niet uit de tent lokken. Wat er ook gebeurde. En zo gaat het al veel langer. Doordat de Supportersvereniging lid is van de SBV (Supportersplatform Betaald Voetbal) hoorde ik van andere supportersverenigingen al meerdere verhalen over de ontvangst tijdens uitwedstrijden bij Roda JC. Een eredivisieclub onwaardig. Ook dit voorval zal worden besproken in de SBV. Tevens zal de KNVB op de hoogte gesteld worden van dit voorval. Excuses: leuk; een geste: leuk, maar wat Hans Nijland al aangaf, het vieren van een 10-jarig jubileum op een prachtige manier de grond in boren en daar ook nog eens stoer over doen, is het zelfde als je gaat trouwen en de fotograaf zegt: ‘Sorry, de foto’s zijn allemaal mislukt.’

Ik doe een oproep aan Roda JC om dit eens goed door te spreken binnen de eigen gelederen, want zelfs jullie eigen supporters schaamden zich diep voor de houding van uw beveiliging en stewards. Een jaar wachten op een geste van Roda is veel te weinig: er is veel meer stuk gemaakt. Hartelijk dank voor uw kwaliteit, maar ik ben blij dat mijn club FC Groningen honderd stappen verder is. De nederlaag was niet leuk, de voor- en nabehandeling a-sociaal. Ik wens u veel sterkte en wijsheid in het Limburgse land, want dat hebben jullie zeker nodig.

John Schurer

1 gedachte over “Roda JC en zijn werknemers”

1. Met alle respect, deze reactie gast weer veel te ver. Onze voorzitter heeft zijn meer dan oprechte excuses aangeboden, julkie gratis kasrten aangeboden en de betreffende stewards ontslagen. Alsof het in Groningen altijd goed gaat, diverse keren zijn wij daar schandalig behandeld, zeker in het Oosterpark. Zijn jullie ook vast niet van op de hoogte.
    Deze reactie getuigt niet van veel realiteitszin.

Reacties zijn gesloten.