Voor vijf euro per keer op de bank zitten

johntmbMaart 2013. Het viel rauw op ons dak. Parkeren bij de Euroborg gaat € 5,00 per keer kosten. Het was tot nu toe altijd gratis.

De gemeente Groningen heeft het beleid om de automobilist zoveel mogelijk uit de binnenstad te weren. Men heeft om de stad heen diverse parkeerplaatsen gebouwd. Bezoekers kunnen zich vervolgens met de bus voor een prijs van rond de € 6,00 laten vervoeren naar de binnenstad.

Bij de Euroborg is het anders. De bezoeker maakt daar geen gebruik van de bus, maar maakt alleen gebruik van het parkeren en dat voor € 5,00 per wedstrijddag. Ten opzichte van de bus lijkt dat nergens naar. Ten eerste: de auto’s op een wedstrijddag komen niet in de binnenstad. Ten tweede is het niet uitnodigend voor één van de grootste tweewekelijkse evenementen in de stad. Ten derde: door dit beleid van de gemeente Groningen krijgt zij een koekje van eigen deeg als ze op deze manier doorgaat. Er verschijnen steeds meer berichten dat er in en om de stad wat betreft parkeergarages en parkeerplaatsen op de P&R een terugloop is. Er zijn grenzen wat je mag en kunt vragen. Door belastingenheffingen die je betaalt voor een entreekaart en diverse andere zaken die rond een wedstrijd liggen, heb je allang een parkeerplaats betaald. De verhoudingen zijn zoek.

Het is eigenlijk hetzelfde wanneer ik visite krijg: de mensen die ik uitnodig laat ik € 5,00 bij de voordeur betalen om op mijn bank te mogen zitten. Geheid dat je na twee weken geen hond meer ziet. Dat wordt Skypen met je vrienden en familie. Behalve mijn vrouw die met het Groningse beleid op de bus bij mij mag wachten. Als je als gemeente toch geld wilt verdienen (want daar gaat het gewoon om), maak het dan ook aantrekkelijk voor je gasten door faciliteiten te bieden die wel rendabel maar niet kostenverhogend zijn om een evenement te bezoeken. Op deze manier ga je niet met gasten om, want het zijn veelal gasten die vanuit het hele land naar Groningen komen. Het schaamteloos vragen van € 5,00 parkeergeld na – zeg maar een rit waar al € 25,00 benzine ingegooid is – is ver beneden de maat. En het zijn ook nog eens vaste klanten die trouw elke week weer komen.

De binnenstad gaat het merken. De Euroborg uiteindelijk ook. Supporters (met een groen en wit hart) zijn heel creatief en vooral eerlijk. De gemeente Groningen moet zich ook zo opstellen. De club FC Groningen (één van de belangrijkste uithangborden van de stad) staat met de rug tegen de muur in deze zaak en treft totaal geen blaam. Dat geldt ook voor de winkeliers in de binnenstad. Het op tv brengen via Fox van livewedstrijden en het kopen via internet nekken ondernemers op den duur. Daar doet u als gemeente Groningen duidelijk aan mee. Sterker, u brengt de genadeklap toe. U zit straks als persoon privé met twee afstandsbedieningen en een muis thuis op een lege bank. Maar wel met een saaie lege koude binnenstad. Wees eerlijk, praat er met elkaar over en heb eens het lef om dat in uw verkiezingsprogramma te zetten als een hard punt. Dan zijn wij weer vrienden. Want zonder vrienden kun je niet, omdat ook het Skypen zijn beperkingen heeft.

John Schurer