Burgemeesterwissel

Het is alweer enkele jaren geleden dat ik, gesteund door de club, onze juridische commissie en een getuige bij de ombudsman zat. We bespraken daar het treinincident rond de wedstrijd tegen Willem II. Vreeman was destijds burgemeester van Tilburg en met hem hadden we het aan de stok. Er is sindsdien veel gebeurd. De Supportersvereniging is regelmatig aangeschoven bij overleggen waarbij we het over het uitwedstrijdenbeleid gaat. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat als je het uitwedstrijdenbeleid anders wilt, je zelf het voorbeeld moet geven door je gasten op een normale manier te ontvangen. FC Groningen loopt daarin landelijk voorop.

Als je een dergelijk beleid voert, dan kost dat tijd. Soms duurt het jaren voordat erop wordt gereageerd door anderen. En ik bedoel dan positief op worden gereageerd. De afspraak is dat supporters van andere clubs onze wedstrijden zoveel mogelijk op een normale manier bezoeken. Vaak wordt er een deal gemaakt. Wanneer een club vooraf aangeeft slechts de helft van het uitvak te vullen, kunnen de uit-supporters de wedstrijd gratis bijwonen. De resterende plaatsen verkoopt FC Groningen dan los aan de eigen supporters. Het komt ook regelmatig voor dat er losse, vrije kaartverkoop is. Uit-supporters kunnen zich dan mengen onder de Groningers, geen probleem. De inzet van beveiliging en politie is tot een minimum beperkt.

Straks gaan we voor een tientje naar Vitesse en dat is een blijk van waardering. Vitesse snapt het, net als PSV en AZ. Er zijn steeds meer clubs die doorhebben dat je de rollen om moet draaien en gastvrij kunt zijn. Tja, en dat gaat soms met vallen en opstaan. Denk aan het bezoek van FC Twente vorig jaar op een avond waar onze, ik kan nu zeggen, oud-burgemeester het nodig vond om vier bussen met ME-manschappen te stationeren voor de Euroborg. Deze manschappen hadden aan het eind van de avond eelt op de vingers van het klaverjassen. Ik zag dat er twee aan het badmintonnen waren en de chauffeurs hingen uiteen gezakt met de benen buiten de deur te WhatsAppen met hun vriendin of echtgenote.

Wij lopen hier in Groningen niet meer ‘op handen en voeten’ zoals enkele andere clubs in Nederland dat nog wel doen. Die tijd is al lang voorbij. Over twee weken zit ik weer bij het Supportersplatvorm Betaald Voetbal (SBV) op de Algemene Jaarvergadering in Utrecht. Tjeerd van Dekken, Tweede Kamerlid die zich bezig houdt met de nieuwe voetbalwet, is daar ook aanwezig. Op de jaarvergadering wordt gesproken om het SBV aan te sluiten bij onze Europese zusterpartij Football Supporters Europe (FSE). FSE heeft vergelijkbare doelen als het SBV, maar richt zich dus op heel Europa. Dit willen we, om ook onze belangen buiten onze landsgrenzen te behartigen, gezamenlijk met alle Nederlandse Supportersverenigingen. Bijvoorbeeld richting de UEFA en FIFA. De kracht zal zijn dat je dit met elkaar doet. Wij maken ons grote zorgen dat derde partijen in voetballand de overhand krijgen. Denk aan de commercie, de toewijzingen van het WK voetbal aan Qatar, de spelersmakelaardij, steeds meer kunstgrasvelden en cultuurmanifesten bij clubs die met grote treden geschonden worden (denk maar eens aan Cardiff City!). De basis in alles van het voetbal is de supporter in het stadion. Tja, zo denken we er over bij FC Groningen; het is wat huiswerk voor onze nieuwe burgervader de heer Vreeman.

Ik wil de vertrekkende burgemeester heel veel succes wensen bij zijn nieuwe werkgever, om het grootschalige Europees rampenplan op te zetten in Spanje, betaald door de Groningse belastingbetaler (ik denk Europees aan het eind van de rit). En ik wil de nieuwe waarnemend burgemeester Ruud Vreeman (hij kent me wel) heel veel succes wensen met het voortzetten en uitbreiden van het voetbalbeleid dat uitgezet is door de FC Groningen en haar supporters.

Zondag is het FC Groningen- PSV, dat een geweldige wedstrijd kan worden. Na de wedstrijd tegen AZ is er volop vertrouwen. Vanaf minuut één klappen we erop, in een volle Euroborg. Als de twee burgervaders verstandig zijn, gaan ze lekker naast elkaar zitten. Dan kan er in de rust symbolisch een overhandiging tussen de beide heren plaatsvinden van een FC Groningen-sjaal die vlak voor tijd gekocht is in de Fancorner. Wie die sjaal betaalt, kunnen ze door bemiddeling van de ombudsman zelf wel uitzoeken.

John Schurer