Piet Fransen onthult beeld van Tonny van Leeuwen op 18 oktober

Na een jaar van hard werken is het eindelijk zover. Het prachtige bronzen beeld van Tonny van Leeuwen is klaar. Vorig jaar om deze tijd gaf het bestuur van de Supportersvereniging FC Groningen opdracht na overleg met hun leden om een beeld van Tonny van Leeuwen te laten maken. Een cadeau aan de club FC Groningen in het kader van het dertig jarig bestaan van de Supportersvereniging FC Groningen.

Het bestuur heeft de opdracht gegund aan Lia Krol beeldhouwster uit Erichem. Zij volgde een opleiding aan de Koninklijke Academie voor kunst en Vormgeving te ’s Hertogenbosch. Bekende opdrachtgevers gingen ons voor zoals o.a. het Ministerie van Defensie, Sociale Economische Raad, TROS, MTV, Endemol Producties, Rotterdam Airport, Rabo Bank en KLM. Wij als bestuur gingen dus voor kwaliteit. Regelmatig het afgelopen jaar werd het beeld bekeken tijdens de making off. Het uiteindelijke resultaat mag er zijn. Ook FC Groningen krijgt nu dus een prachtig beeld van een clubicoon. Aangeboden door vierduizend oprechte leden van de Supportersvereniging.

De wat oudere garde kennen Tonny van Leeuwen zeker. Het was de beste doelman ooit die de club voortbracht. Men schreef vaak de beste clubkeeper van Nederland. Legendarische wedstrijden speelde hij. 23 april 1967. Ajax – GVAV. Ajax kon kampioen worden. Voorzitter Van Praag van Ajax vertelde voor de wedstrijd dat de bloemen al klaar lagen en dat het boerenkoolvoetbal uit het hoge noorden niets voorstelde. Johan Cruijff, Sjaak Swart, Piet Keizer, Klaas Nuninga en Henk Groot maakten gemiddeld 4 doelpunten per wedstrijd dat seizoen. Het thuispubliek maakte zich op voor een nieuwe inmaak partij. Tonny van Leeuwen toch al op en top gemotiveerd ergert zich aan het Amsterdamse optimisme. De klaargelegde bloemen deden de rest. Piet Fransen “Tonny pakte de ballen alsof het aardappelen waren, soms met één klauw”. GVAV won deze legendarische wedstrijd met 0-1. De grote spelers klapten hun handen stuk voor Tonny een donderend applaus rolde van de tribunes.

Tonny van Leeuwen

Maandag 14 juni 1971. Tonny stapt als minst gepasseerde keeper in het betaalde voetbal ( zeven tegentreffers in dertig wedstrijden ) in zijn witte Mercedes en rijdt naar Rotterdam om de geldprijs van duizend gulden en de trofee op te halen. Op de terugweg midden in de nacht bij Meppel is hij verongelukt. Een vreselijke klap voor zijn familie, voetbalvrienden en zeker zijn supporters. Het was allemaal onwezenlijk. Deze klap heeft nog jaren doorgedenderd.

Tonny van Leeuwen

Piet Fransen zijn allergrootste vriend vertelde “Weet je wat het met Tonny was? Tonny was een grootheid, maar alleen bij zijn club, bij GVAV, waar hij zich thuis voelde. Tonny van Leeuwen was gewoon een clubkeeper, maar wel de allerbeste van de wereld.”

Deze zelfde Piet Fransen ook een clubicoon bij FC Groningen en de allergrootste vriend van Tonny van Leeuwen zal dan ook op 18 oktober aanstaande het prachtige bronzen beeld onthullen. Wij als Supportersvereniging FC Groningen zijn er met recht trots op dat wij dit mooie cadeau kunnen aanbieden en dit kunnen delen met alle supporters die FC Groningen rijk is. Het beeld komt te staan boven aan de grote trap ter hoogte van de elftal foto. Je kunt het beeld van Tonny van Leeuwen niet missen.

Namens het gehele bestuur,

John Schurer Voorzitter Supportersvereniging FC Groningen