De miskleun van de KNVB

20150715112809Afgelopen maandagavond hebben wij als Supportersvereniging FC Groningen een pittig gesprek gehad met de KNVB. Op de agenda stond onder ander het gehanteerde prijzenstelsel die de KNVB hanteert wat betreft de wedstrijd om de Johan Cruyff schaal in Amsterdam. Zoals iedereen weet kost een kaartje € 32,00 als je met de auto gaat. Deze prijs is samengesteld door de KNVB. € 25,00 entreekosten plus € 7,00 kosten. Deze kosten zijn de administratiekosten wat kosten van algemene aard en parkeerkosten bij het stadion.

Wij als Supportersvereniging ontvangen steeds meer berichten dat de KNVB ook op een andere manier kaarten aan de man brengt. Deze kaarten worden verkocht of weggegeven aan relaties, sponsoren en ook aan de kampioenen in het amateurvoetbal. Deze hebben de gelegenheid om kaarten aan te schaffen voor een ‘voordeeltarief’. Er worden al kaarten verkocht voor € 10,00.

De KNVB ontkende in eerste instantie onze kritiek maar moest daar al snel op terugkomen. De onderbouwing van de KNVB is dat ze graag het stadion vol wilden hebben. Het zou een prachtige opening zijn van het nieuwe seizoen. Sterker, de KNVB gaf aan dat de lange zijde in de Arena goed voor 20.000 mensen vrij was gehouden voor sponsorrelaties.

Scheidsrechters in het land kunnen een kaart kopen voor € 15,00 met een maximum van 4 kaarten per persoon. Voor € 60,00 kunnen er dus vier mensen de wedstrijd bezoeken. De KNVB hanteert verder de prijsstelling: prijs per volwassene € 25,00 en kinderen t/m 14 jaar € 12,50. Een gezin, man vrouw plus 4 kinderen betalen in totaal € 100,00 plus € 5,00 parkeerkosten.

De KNVB geeft aan dat wij als supporters met de mooiste plekken achter het doel hebben. Ik heb toen aangegeven dat wij toch als volwassen mensen op dit moment met elkaar zaten te praten? Op deze denigrerende toon van de KNVB werd aan gegeven dat wij blij mogen zijn voor die hoge prijs achter het doel te mogen zitten.

Verder hebben wij aangegeven dat de beperkingen die door de KNVB en de politie Amsterdam waarbij een kaartverkoop met een omwisselpunt voor onze eigen supporters gaat beletten om er een leuk dagje Amsterdam er van te maken juist deze zelfde KNVB dit aan zijn laars lapt. Wij hebben aangegeven dat bij een losse kaartverkoop vanuit de KNVB deze beperkingen niet gelden, geen seizoenkaart of clubkaart nodig is en dat men er een gezellig dagje kan maken in Amsterdam ondanks andere festiviteiten in deze stad. De politie Amsterdam bevestigde dit. Ook hier worden dus onze vaste supporters tekort gedaan.

Kortom het wordt meer een schaatsfestijn waarbij de echte voetbalsupporter van zowel FC Groningen als PSV de hoofdprijs mogen betalen. Dit kan niet de bedoeling zijn. Dit heeft ook niets meer met voetbal te maken. Wij hebben van één van onze supporters een voorbeeld gekregen en dit ter tafel gebracht. Vader, moeder 4 kinderen hebben een kaart gekocht en betaalden 6 x € 32,00= € 192,00 ( let op, je betaalt hierbij 6x de parkeerplaats ) Een verschil van € 87,00 met de kaartverkoop bij de KNVB. Dat klopt zei de KNVB. Wij gaven aan dat dit toch niet te verkopen is aan supporters van beide clubs.

Wij hebben aangegeven dat de KNVB nog steeds een erg conservatieve instantie is wat vastgeroest zit in hun eigen belevingswereld. Het kraakt en piept aan alle kanten. Het antwoordt hierop was dat de zaak zou worden geëvalueerd. ( dat is vaak een opmerking van een logge instantie ) Wij hebben aangegeven dat een evaluatie door deze conservatieve houding geen soelaas biedt. Vorig jaar speelde namelijk het zelfde verhaal bij PEC Zwolle die woest waren om dit beleid die de KNVB hanteerde. Daar had de KNVB zelfs kaarten aangeboden bij grootgrutter AH bij € 20,00 boodschappen een kaart gratis. De KNVB gaf hierop als antwoordt dat AH geen sponsor meer is en dit niet weer kon gebeuren. Tja, KNVB en aan de lange zijde in de Arena zitten 20.000 sponsoren en relaties. Nogmaals wij willen graag als volwassenen bekeken worden.

De Supportersvereniging Betaald Voetbal die wij zelf hebben opgericht ( 2 jaar geleden ) zet dit hoog op de agenda. De lijst met Supportersverenigingen zal ik hierbij aanhangen daar iedereen een beeld krijgt dat wij als Supportersvereniging ook op andere fronten strijden voor zijn leden en alle andere supporters. Het vertegenwoordigt vele honderdduizenden supporters. Op de lijst mist u Ajax – Feyenoord en Heerenveen. Dit om verschillende redenen.. De SVB zal ook een persbericht deze week naar buiten brengen. Dit alles is voor ons onacceptabel en wij als Supportersvereniging FC Groningen blijven doorvechten tot er een normalisatie plaatsvindt tussen de werkelijke supporter en de KNVB.

Wij als Supportersvereniging gaan voor een basisprijs van € 15,00 plus € 5,00 parkeerkosten om zo op de gemiddelde prijs ( aangeboden kaarten, relaties en 20.000 sponsoren ) te komen die de KNVB hanteert en dan voor iedereen, zodat het stadion goed gevuld wordt met echte voetbalsupporters van beide clubs anders heeft de Johan Cruyff schaal totaal geen waarde meer.

Even voor de duidelijkheid, FC Groningen verdiend nagenoeg niets aan deze wedstrijd en heeft zich tijdens de voorbesprekingen hard gemaakt voor een eerlijke prijs voor zijn supporter. De club valt niets te verwijten. De KNVB bepaald hierin. Restitutie van gelden konden wij vergeten maar ik hoop dat de boodschap over komt.

John Schurer

Supportersvereniging Betaald Voetbal