Vluchtelingen van harte welkom in de Euroborg

FC Groningen nodigt vluchtelingen in de opvanglocaties in Onnen en Bellingwolde uit om de wedstrijd FC Groningen – FC Twente te bezoeken. De Supportersvereniging steunt dit initiatief van harte. In de media kwamen er veel reactie’s op het initiatief, zowel positief als negatief.

FC Groningen in de maatschappij. Het wordt vaak door de club aangegeven. Een tak in de club die zich enorm inzet voor mensen en groeperingen die op de rand of zelfs daarover zitten. Zij helpen en ondersteunen deze mensen op allerlei manieren. Dit doet de club niet alleen. Zij worden geholpen en ondersteund door allerlei instanties op verschillende vlakken. Wars van invalshoeken van derde partijen en politieke invalshoeken, wil de club staan voor sociale binding ongeacht wie iemand is of waar iemand vandaan komt. Daar staat de onafhankelijke Supportersvereniging FC Groningen voor de honderd procent achter.

Ook in dit geval van de vluchtelingen. Wij als Supportersvereniging hebben ongeveer vierenhalfduizend leden van allerlei pluimage. Het maakt ons niet uit waar iemand vandaan komt, wat iemand doet of hoe iemand zijn geaardheid is. Wij helpen elkaar, steunen de club, de stad en de provincie. Een volksclub waardig.

De Supportersvereniging FC Groningen in de Maatschappij. Ook wij sluiten de ogen niet over de problematiek die veel mensen hebben op het sociale vlak. Er is de laatste jaren flink ingegrepen bij heel veel mensen op basis van politieke beslissingen. Ik heb veel mensen gesproken die het absoluut ook niet makkelijk hebben. En ja, soms is het moeilijk te zien of er nog perspectief is in iemand zijn leven ongeacht wie of wat je bent. Wij willen mensen waar mogelijk dat geven, wat ze net even nodig hebben. Een gevoel van rust, veiligheid en een welkom. Om dat te delen waar niemand in verzeild wil raken.
Het initiatief van FC Groningen om vluchtelingen een groen-wit hart onder de riem te steken past daarom goed bij de maatschappelijke rol van de club en de onafhankelijke Supportersvereniging. Er zijn de afgelopen jaren meer van zulke projecten geweest. Een greep uit de initiatieven.

Regelmatig worden mensen uitgenodigd die aangesloten zijn bij voedselbanken. Mensen met een geestelijke of verstandelijke handicap worden regelmatig uitgenodigd om wedstrijden te bezoeken. Er is een actie opgezet om minima met een stadjerspas korting te geven.

Sociale Activering is een initiatief van UWV, FC Groningen en USG Restart. Met het project worden mensen in de leeftijd van 18 tot 35 jaar, die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, in een jaar tijd geactiveerd en handvaten aangereikt om zichzelf te ontwikkelen op sociaal gebied.

FC Groningen deelt in veel maatschappelijke projecten en zijn aanwezig bij allerlei maatschappelijke activiteiten en initiatieven.

G-toernooi een jaarlijks terugkerend evenement. De edities, waarvoor noordelijke G-teams een uitnodiging krijgen, worden de hele dag begeleidt gecoacht door trainers en spelers van de eerste selectie van FC Groningen.
Beweegprogramma werken met 60-plussers, gedurende 20 weken, aan de conditie bij hun favoriete Eredivisieclub.

De Arjen Robben Skybox van de club wordt op niet-wedstrijddagen omgebouwd tot een leslokaal. FC Groningen biedt met dit unieke traject kinderen van 9 tot en met 14 jaar de kans om in een korte tijd hun zelfvertrouwen en motivatie een ‘boost’ te geven.

Het Martini Ziekenhuis in Groningen beschikt over een heuse FC Groningen-skybox waar patiënten live kunnen genieten van de wedstrijden van FC Groningen en andere sportevenementen.

De stichting steunt sport- en spelprojecten voor kinderen, waarbij zij speciaal aandacht vragen voor gehandicapte kinderen.

Stichting FC Groningen in de Maatschappij en Stichting Lezen & Schrijven zetten zich in voor een beter geletterd Nederland met het project Boekestafette. In Nederland heeft 1 op de 9 mensen tussen de 16 en 65 jaar dusdanig veel moeite met lezen en schrijven, dat zij onvoldoende kunnen functioneren in de maatschappij. En dan heb ik het nog niet eens over de hulp of steun die geboden wordt wat betreft persoonlijk verlies.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Samengevat: FC Groningen en de Supportersvereniging FC Groningen heten deze vluchtelingen van harte welkom. Want dit hoort bij onze club en onze supporters. Mensen die de mouwen opstropen en daadwerkelijk iets doen.

John Schurer