Boegbeeld van tien jaar Euroborg: Erik Nevland

Foto: Peter Brouwer

Veel vragen kwamen de afgelopen weken voorbij. ‘Wat vind jij het mooiste wat je beleefd hebt in de Euroborg?’ ‘Aan wie denk je als eerste als je aan het succes van de Euroborg denkt?’ ‘Waarover praten we nog als het over de afgelopen tien jaar Euroborg gaat?’ ‘Wat speelt emotioneel bij jou een grote rol als je het over de Euroborg hebt?’ Je leest heel veel meningen. Wij als Supportersvereniging FC Groningen hebben het daar ook over gehad. Ieder met zijn eigen idee of insteek. Soms zit er een verhaal achter, een emotie of gewoon blijdschap.

Foto: Peter Brouwer

Nevland
Hij kwam in 2004 en speelde vier seizoenen bij FC Groningen. Hij speelde 114 wedstrijden en maakte 48 doelpunten. Hij maakte de eerste goal in de Euroborg tegen SC Heerenveen. Hij was vaak te gast in het Supportershome. Op de Open Dag was hij razend populair zowel bij jong als oud.

Voorbeeld
Hij was als voetballer een voorbeeld voor vele jonge supporters. Hij was een voetballer die elke oudere supporter aansprak. Altijd voorop in de strijd. Altijd sleuren. Precies zoals elke supporter het wil zien. Hij leerde jonge voetballers dat je heel hard moet werken als je wilt winnen. Hij ging voorop in de strijd en was een toonbeeld van halsstarrigheid en onverzettelijkheid. Kon moeilijk tegen verliezen als je er niets aan had gedaan. Hij deelde zijn emoties altijd met de supporters. Je hoefde hem nooit wat te vertellen omdat hij wist hoe FC Groningen in de wereld hoort te staan. Was sociaal maar legde een ijzeren fundament de afgelopen tien jaar in de Euroborg. Een fundament dat nog tot in lengte van jaren zal gelden.

Boegbeeld
Erik Nevland is het boegbeeld van FC Groningen en zijn supporters. Als er één foto moet hangen in de Euroborg dan is het wel van hem, bij alle ingangen. En zeker ook in de kleedkamers van het opleidingscentrum op Corpus den Hoorn.
Erik Nevland is tien jaar Euroborg.

John Schurer