Het boek met alle antwoorden

“Wakker liggen en piekeren in een vakantiehuisje. Hoe dit om te draaien?” twitterde ik vannacht. En het ging niet om de zenuwen voor mijn tandartsbezoek van vanochtend, iets waar ik doorgaans ook slecht van kan slapen. Nee, ik lag wakker van onze FC. In de competitie zijn het spel en de resultaten niet zoals we willen zien en hadden verwacht. En nu ook nog eens uitgeschakeld tegen Roda JC voor de beker. Ik maakte me grote zorgen. Nu al einde seizoen? Hoe komt het stadion weer vol? We zullen toch niet ….?

Wat je eigenlijk niet moet doen als je niet kunt slapen is reacties op Facebook lezen. Ik deed het wel. En dan lees je af en toe een gefundeerde reactie, maar ook dingen als “hef die hele club maar op, wordt toch nooit wat”. Dan vraag ik me af, zal deze persoon ook niet stiekem op de drafbaan hebben gestaan met nog 30.000 anderen? Of in één van de 300 bussen hebben gezeten richting Kuip? Of anders gewoon helemaal uit zijn plaat zijn gegaan voor de TV bij de goals van Rusnak?

Er waren ook reacties die me meer bezig hielden. Ligt het aan de trainer? Of aan de spelers? Een combi? Is Nijland de schuldige? Ik wist het niet en weet het niet. Na mijn tandartsbezoekje (zorgen gemaakt om niks) door naar huis. Nog steeds chagrijnig en piekerend. De kamer binnen lopend zag ik het liggen! Een verjaardagscadeau dat ik afgelopen maandag heb gekregen van mijn zoon. “Het boek met alle antwoorden”. Daarin moest de oplossing te vinden zijn. Ik zette koffie en ging er eens goed voor zitten. Hoe het werkt? Je concentreert je 15 seconden op een vraag die alleen met ja of nee beantwoord kan worden. Vervolgens sla je het boek open op een pagina die goed voelt, en voilà, daar heb je je antwoord. Toch nog eens de opmerkingen op Facebook bekeken en wat vragen opgeschreven.

Vraag 1: Ligt het aan Ernest Faber en moet hij ontslagen worden? Goed concentreren, bladzijde openen en daar staat “De meest voor de hand liggende oplossing is misschien niet de beste”. Wat moet ik hiermee? Ligt het het meest voor de hand om de trainer te ontslaan? Zo werkt het wel vaak in de voetballerij. Toch eens googlen of dat ook effect heeft. Uit statistieken blijkt dat het op hele korte termijn een heel klein beetje kan helpen, maar tussen wedstrijd 6 en 20 na een trainerswissel wordt er gemiddeld 1 punt meer gehaald. Gemiddeld, soms ook minder dus. En het kost een hoop geld. En ik kan het me voorstellen als je een trainer hebt die de club in diskrediet brengt, maar Faber is een hele nette kerel, die de club netjes vertegenwoordigt. Niet de beste oplossing dus.

Vraag 2: Ligt het aan de spelers? Weer opperste concentratie, bladzijde openen en “Samenwerking is waar het om draait”. Dat is duidelijk. Spelers zullen samen kei- en keihard moeten knokken. Het vuile werk voor elkaar moeten opknappen, elkaars fouten moeten herstellen. Zich houden aan gemaakte afspraken. En dat geldt van de aanvoerder tot aan een geblesseerde speler. Als het niet loopt, ga terug naar de basis, doe geen moeilijke dingen. Maar ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één speler het veld inloopt, zonder zijn best te willen doen. Nog maar een vraag stellen dan.

Vraag 3: Ligt het aan de directie? Nog iets langer dan 15 seconden concentreren en daar is het antwoord. “Volg het voorbeeld van iemand anders”. Oké, zou fijn zijn geweest als erbij stond van wie? Munsterman, Aalbers, Scheringa? Mannen die onverantwoorde risico’s namen en hun club bijna om zeep hielpen? Of die van de leiding van PSG of Manchester City? Je overleveren aan een sjeik en daarmee de identiteit van je club verkwanselen?

Ik werd er moedeloos van. Zelfs met dit boek heb ik geen antwoord op alle vragen. Wat ik wel weet is dat vingerwijzen het makkelijkste is wat er is. Iedereen zal een rol hebben in de huidige situatie, zoals men dat ook bij succes heeft. En iedereen moet daarbij in de spiegel kijken. Maar ook wij supporters. De drie antwoorden gelden misschien ook wel voor ons, juist nu. “De meest voor de hand liggende oplossing is misschien niet de beste”. Velen roepen dat er betere spelers gekocht moeten worden. Maar dan zullen wij wel allemaal elke week moeten zorgen dat het stadion vol zit. Door weg te blijven, dalen de recettes nu eenmaal ook. “Samenwerking is waar het om draait”. Van uitfluiten en uitschelden is nog nooit een speler beter gaan voetballen. Voetbal is emotie, maar wees ondanks alles trots op je club met alles er op en er aan. Support your local, om het maar even populair te zeggen. “Volg het voorbeeld van iemand anders”. In het voetbal is er een voortdurende ongrijpbare golfbeweging. Hoe moeilijk het soms ook gaat, weet dat die golf ook weer naar boven gaat. Ik kreeg tegen Willem II toch kippenvel in de tweede helft door de manier waarop het publiek achter de ploeg ging staan. En dat straalde ook over op het elftal. Een elkaar versterkende wisselwerking. Misschien zijn wij wel het antwoord, kunnen wij de ploeg net dat extra zetje geven? Toch even vragen. “Het zal misschien niet meevallen, maar het zal je wel iets opleveren”.

Na alle antwoorden was ik nog steeds bang voor nog veel meer slapeloze nachten. Zou ik die inderdaad krijgen vroeg ik me af? Even voor de allerlaatste keer het boek vragen. Concentreer je John. De vingers glijden langs de pagina’s. Deze niet, deze niet. Ja, stop, hier voelt het goed. Ik sla de bladzijde open en lees “de omstandigheden zullen heel snel veranderen”. Hier werd ik vrolijk van. Het tij gaat zich dus keren, de goede tijden komen er aan. Maar ik was terug bij af. Hoe dan? Oké, echt de allerlaatste vraag dan. Ik lees “Dit is niet het juiste moment om nog meer te vragen”. Jammer dan voor Sparta en Heracles. Forza Grunn.

John de Jonge