Uitreiking Tonny van Leeuwen trofee

Vrijdag 3 november is na 30 jaar de Tonny van Leeuwen-trofee voor de mint gepasseerde keeper van het Nederlandse betaald voetbal uitgereikt. In Amsterdam overhandigden initiatiefnemer Martijn Schokkenbroek en voorzitter van de Supportersvereniging FC Groningen John de Jonge de trofee aan André Onana, keeper van Ajax. Onana won de trofee over het seizoen 2016-2017.

De Tonny van Leeuwen-trofee is uiteraard vernoemd naar Tonny van Leeuwen, de legendarische keeper van GVAV, de voorloper van FC Groningen. Tonny kwam in 1963 over van Sparta naar Groningen. Hij haalde hier zelfs het Nederlands elftal. In het seizoen 1970-1971 moest hij in een heel seizoen slechts 7 tegendoelpunten incasseren. Hiervoor kreeg hij de prijs van minst gepasseerde keeper van het betaalde voetbal. Op 14 juni 1971 vertrok Van Leeuwen samen met zijn vrouw naar Rotterdam om daar zijn prijs op te halen: een beeldje en 1.000 gulden die hij besloot om met zijn teammakkers te delen. Na een feestelijke uitreiking ging hij zijn onheil tegemoet. Hoewel er voor hem en zijn vrouw een hotelkamer was gereserveerd in het Hilton, besloten ze naar huis te gaan. In de vroege ochtend belandde één der beste Nederlandse keepers ooit met zijn auto op de verkeerde weghelft en botste frontaal tegen een vrachtwagen. Tonny van Leeuwen was op slag dood en zijn vrouw Geri overleefde de klap. Op 19 juni 1971 werd de GVAV-doelman, onder duizenden belangstellenden, begraven op het kerkhof in zijn woonplaats Peize. Tonny van Leeuwen de doelman die maar liefst 261 officiële wedstrijden voor GVAV.

Na zijn dood nam FC Groningen het initiatief om de trofee voor de minst gepasseerde keeper de Tonny van Leeuwen-trofee te noemen. Al snel werd dit overgenomen door Voetbal International.  Eerste winnaar werd FC Twente-doelman Piet Schrijvers. De laatste uitreiking van de vond plaats in augustus 1987 (over het seizoen 1986/87) toen PSV-goalie Hans van Breukelen voor de tweede keer op  rij de trofee in ontvangst mocht nemen. Daarna werd de gehele opzet rondom de minst gepasseerde keeper in het betaalde voetbal drastisch gewijzigd.

In de winter van 2016 presenteerde Martijn Schokkenbroek zijn plannen over de herinvoering van de Tonny van Leeuwen-trofee aan het bestuur van de Supportersvereniging FC Groningen. Met veel enthousiasme werd het plan aangenomen. Heel wat uren zijn inmiddels besteed rondom de herinvoering van de trofee: de geschiedenis werd nageplozen, de rechten werden overgedragen aan de Supportersvereniging, een reglement opgesteld, persberichten werden verzonden etc. Tot slot werd er contact gezocht met Jan Mennega van het Dagblad van het Noorden die enthousiast reageerde en aangaf dat het Dagblad als mediapartner wilde optreden. Vanaf 25 januari 2017 wordt iedere woensdag de complete ranglijst om de Tonny van Leeuwen-trofee in het Dagblad van het Noordengepubliceerd.

En vrijdag werd weer recht gedaan aan één van de beste keepers die Nederland gehad heeft. De Tonny van Leeuwen-trofee is weer uitgereikt.

Eindstand Tonny van Leeuwen-trofee 2016-2017:

1. André Onana (Jong Ajax / Ajax)
2. Bratt Jones (Feyenoord)
3. Jeroen Zoet (PSV)
4. Dennis Telgenkamp (FC Emmen)
5. Elroy Room (Vitesse)
12. Sergio Padt (FC Groningen)