“Het gaait nait aal te best mit de Grunneger FC”

Op dit moment wel een aardig understatement. Een 15e plek, 2 punten meer dan nummer laatst Roda JC. Alle uitwedstrijden verloren. Een stadion dat steeds groener wordt. Veel gemopper rondom de club. Allemaal heel zorgelijk. Daarbij kwam dan ruim drie weken geleden nog eens het gedonder met Mahi en Idrissi. Iets wat je juist in deze situatie helemaal niet kunt gebruiken. Of misschien ook wel juist gebeurt als je in deze fase zit. Maatregelen werden genomen tegen beide spelers, excuses aangeboden. De twee wedstrijden in de betreffende week gingen verloren tegen Roda JC (beker) en Sparta. De maandag na Sparta gaf de spelersgroep aan weer verder te kunnen met elkaar. Misschien niet als beste vrienden maar als professionals. Zoals het hoort. Op naar Heracles.

Helaas, 2-1 verloren, maar er was grote vooruitgang te zien. Er was strijd, redelijk goed voetbal, passie, Mahi viel in de rust in en de andere 10 spelers liepen toen niet boos van het veld. Een houvast en mogelijk wel een stap naar betere tijden. En toen kwam de maandag er na. Eerst meldt RTV Noord dat een groot gedeelte van de selectie uitgekeken is op Mahi. Er wordt niet vermeld waar dit vandaan komt, maar volgens “ingewijden”. Zijn er spelers die anoniem lekken naar de pers? Zeer kwalijk. Wil RTV Noord scoren? Zeer kwalijk. Maar het kan erger. Een paar uurtjes later bericht Quote wat Mahi ZOU hebben gezegd. Quote, een blad waarbij de redactie hard “strafcorner” roept als een speler tijdens een voetbalwedstrijd een pass geeft. Waar het enige dat ooit over voetbal is vermeld, het salaris van de grootverdieners in het voetbal is. Tevens meldt Quote dat de directie van FC Groningen het bericht bevestigd heeft. Wat bij navraag bij de directie helemaal niet zo blijkt te zijn. Maar goed, dat is Quote, nemen wij niet serieus toch? Toch? Maar dat doen erkende “nieuwsdiensten” als NOS, AD, Voetbal Inside en Dagblad van het Noorden wel, en zij bedienen zich van de ergste vorm van journalistiek, het copy en paste.  Niks geen feiten checken, maar elkaar papegaaien omdat met de sociale media van tegenwoordig het belangrijker is om iets te melden dan te checken of het geschrevene klopt.

De media beseft niet wat voor macht ze eigenlijk in handen hebben. Mahi werd ter plekke door veel supporters veroordeeld. Hij moest op staande voet ontslagen worden, nooit meer voor groen-wit voetballen, zelfs een enkele racistische opmerking werd geplaatst.   Mahi zelf zat ondertussen in Marokko om zich met het Marokkaanse elftal te plaatsen voor het WK. Gisteravond liet Mahi vanuit Marokko weten de genoemde uitspraak nooit gedaan te hebben. Hij gaf ook aan zijn ziel en zaligheid in FC Groningen te steken. Of ik dit geloof? Mahi heeft zich de afgelopen drie seizoenen altijd volop ingezet voor FC Groningen, is nooit vervelend geweest en vorig seizoen haalden we vooral dankzij hem de play-offs. Mahi is gestraft geweest, heeft excuses aangeboden voor wat hij heeft gezegd. Dan is het klaar. Het maakt niet uit wat ik geloof. Ik ben er niet bij geweest, dus kan niet oordelen. Hij zal vanaf nu zijn voeten moeten laten spreken. Ook de andere spelers moeten het gebeurde achter zich laten. Je hoeft niet 22 vrienden te zijn in een selectie, maar wel zo professioneel dat je elke training en elke wedstrijd je het snot voor de ogen werkt, zodat je zowel individueel en als team beter wordt. Kun je dit niet, kijk dan eens diep in de spiegel en vraag je af of je het prachtige groen-witte shirt wel waard bent. Want het is 2 voor 12 voor de FC.

En zondag zal ik Mahi net zo toejuichen dat iedere andere speler. Op mijn stoel staan te springen als hij de winnende maakt. Niet iemand veroordelen als je niet weet wat er is gebeurd. En Veldwijk zal ik minstens zo hard aanmoedigen, want wat hij privé heeft meegemaakt wens je niemand toe. Laten we ons met z’n allen, spelers en supporters, weer richten op het belangrijkste. Punten halen en hoe maakt even niet uit. Het is de hoogste tijd.

Oh, en meelezende media, die laatste alinea mag je voor deze ene keer knippen en plakken.

John de Jonge, Voorzitter SV FC Groningen