COLUMN: Lekker Gronings

John de Jonge genoot gisteren van de oefenpot van FC Groningen. Na de wedstrijd konden de kinderen handtekeningen jagen en Sergio Padt ging nog even penalty’s schieten met de jeugd. Lekker Gronings!

Terwijl het WK nog beslist moet worden is onze eigen FC al weer twee weken aan het pezen in de provincie. Op een of andere manier klinkt dat wat denigrerend, provincie, provinciaaltje etc. Maar wat ben ik er blij mee als ik gisteren in Norg om me heen kijk. Want dit hoort bij een club als de onze en zal ook altijd zo moeten blijven. In de voorbereiding geen rare trainingskampen ver weg (oké, 1 oefenwedstrijd op berijdbare afstand in het buitenland mag.) Faciliteiten zijn prima hier en veel belangrijker, de verbinding met het publiek.

Gisteren genoten 1700 mensen langs de lijn van het nieuwe pressievoetbal van de FC. Wisselspelers die na het douchen alle tijd nemen voor handtekeningen voor de jeugd, na afloop de gebruikelijke bestorming van het veld. Sergio Padt die spontaan penalty’s gaat nemen op jeugd van GOMOS. Een jonge enthousiaste vent, overgekomen uit de tweede divisie, die Man of the Match wordt. Een nieuw trainersduo dat beseft wat de supporters graag willen zien en daar hard mee aan de slag is. Als gisteravond een voorbode is van de manier van spelen, dan is er toch nog hoop in het voetbal.

Foto: Erwin Otten

Want wat is de voetbalwereld gek aan het worden. Transferbedragen van boven de honderd miljoen, je kijkt er niet eens meer van op. De basisopstellingen van de wedstrijd Frankrijk – België waren volgens l’Equipe samen 1,7 miljard (!) waard. Voor 22 spelers, dan hebben we het nog niet eens over de bankzitters. Er zijn nu 62 wedstrijden op dat WK gespeeld, noem eens 5 wedstrijden waarbij je gesmuld hebt van het voetbal? Ik kan ze niet opnoemen. Ze zeggen wel eens: “het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.” Hier is het meer: “het kost een heleboel centen, maar dan heb je niet zo heel veel.” Een speler van 220 miljoen die uitblinkt in duikelen en rollen en zichzelf voor schut zet voor de gehele wereld. Daarom best mooi dat een relatief klein land als Kroatië toch een finale haalt en geld dus blijkbaar niet alles kan kopen wat het wil.

Iets anders waar ik me over verbaas is een club als Vitesse. Speelt geen enkele oefenwedstrijd in eigen land, maar zit twee weken in Oostenrijk. Hun voorbereiding is wat korter vanwege Europees voetbal, maar toch? Zal het zo’n verschil maken? Geloof ik niks van. En je zult een jongetje of meisje van een jaar of 9 zijn en ook eens de kans willen hebben om penalty te schieten met je grote held. Dat wordt spijbelen.

Foto: Jannes Veenstra

Laat FC Groningen deze gekte vooral aan zich voorbij gaan. Blijf lekker normaal, lekker Gronings, laat je niet verleiden mee te gaan in deze rat race. Wat er dan kan gebeuren zien we in het oosten van het land, die wilden ook ten koste van alles meedoen met de top en mogen van geluk spreken dat ze nog bestaan. Zoek spelers die het een eer vinden voor “ons” te spelen, niet omdat we een ton meer betalen aan salaris dan de concurrent. Spelers die het leuk vinden om een praatje met supporters te maken, om een shirtje van een kind vol te krabbelen met een handtekening en lol hebben in een manier van voetballen waar de supporters ook achter staan.

Gisteravond zag ik dat allemaal. En dat maakte dat ik blij naar huis reed en nu al uitkijk naar woensdag. Pezen aan de andere kant van de provincie, in Blijham. En zin heb in het nieuwe seizoen. Het seizoen van mijn eigen lekker Groningse clubje.

John de Jonge
Voorzitter supportersvereniging FC Groningen