Verplaatsen FC Groningen – Ajax is ‘schijt hebben aan supporters’

Wederom laat de KNVB zien dat het belang van supporters geen prioriteit heeft binnen haar organisatie. Nog geen drie weken voor een te spelen wedstrijd vrolijk de datum en speeltijd veranderen. Als supporter pas je je maar aan, wat boeit het wat de fans willen?

Vooropgesteld, als supportersvereniging begrijpen we dat de KNVB er alles aan doet om clubs die Europees spelen zoveel mogelijk rust te gunnen. We gaan er dan maar van uit dat zestien uur extra rust een wereld van verschil maakt.

Vier weken geleden speelde de KNVB al met de gedachte om het programma aan te passen. Er waren twee scenario’s. Eentje waarbij FC Groningen – Ajax wel, en eentje waarbij die wedstrijd niet verplaatst zou worden. De KNVB gaf aan dat het waarschijnlijk dat laatste zou worden. FC Groningen gaf keurig aan mee te willen werken, mits het maar voor de vrije verkoopperiode bekend zou zijn. Hier hadden wij ons ook in kunnen vinden.

Maar het bleef vier weken stil bij de KNVB. Men was waarschijnlijk drukker met het opleggen van boetes en uit te leggen waarom Oranje geen minuut stilte hield voor de slachtoffers na het schietincident in Utrecht, dan rekening te houden met de wensen van supporters van diverse clubs.

Vandaag werd opeens bekend gemaakt dat FC Groningen – Ajax van zondag 21 april 14.30 uur naar zaterdag 20 april 18.30 uur gaat. De voorverkoop is al gestart en werden al ruim 5.000 losse kaarten verkocht. Veel supporters zullen hun agenda erop hebben ingericht. Mensen met maandroosters hebben doorgegeven dat ze op zondag vrij willen en op zaterdag wel kunnen werken. Of ze hebben een kaartje gekocht, zich op de wedstrijd verheugd en kunnen nu niet.

Vrijwilligers waar elke club op draait hadden de wedstrijd al enige tijd in hun agenda staan; commerciële pakketten zijn verkocht. De club kan nu een hele administratie optuigen van mensen die hun geld terug willen zien omdat ze die bewuste zaterdag nu niet naar de wedstrijd kunnen gaan.

We hebben dit seizoen eerder gezien dat in beroep gaan geen zin heeft. De KNVB doet wat ze wil. FC Groningen noemt de gang van zaken ‘zeer ongelukkig’, wij noemen het ‘schijt hebben aan supporters’. Maar ach, dat dit ons al bijna niet meer verbaast zegt misschien wel genoeg.

Supportersvereniging FC Groningen