Wij zijn Groningen!

De reguliere competitie is afgelopen. FC Groningen eindigt op een achtste plek en speelt straks play-offs. Maar in het uitvak woensdagavond en op de social media bespeurde ik na de wedstrijd veel teleurgestelde FC-supporters.

Dat begrijp ik deels. Tuurlijk waren het inhaal-halfuurtje tegen PEC en de wedstrijd in Emmen niet om aan te gluren. Maar ik weet ook nog dat we na tien wedstrijden troosteloos onderaan stonden met slechts vier punten. Slapeloze nachten. En dan maakt het niet uit hoe je wint, als je maar wint en wegkomt van die onderste plekken.

Een achtste plaats is voor FC Groningen sowieso bijna het hoogst haalbare in de fase waarin de ploeg momenteel verkeert. Een ranglijst volgt meestal aardig de spelersbegrotingen van clubs. In Nederland hebben de top-3, maar ook AZ, FC Utrecht en Vitesse hebben een veel groter spelersbudget dan onze club. En welke zes clubs staan er, naast Heracles Almelo, boven ons? Precies, die zes.

Kijken we naar het voetbaljaar 2019? Dan staan we gewoon vierde. Hadden we die zaadwedstrijden tegen PEC en Emmen gewonnen? Dan zelfs tweede. En dan mag je mopperen op de inzet van sommige spelers, over de wissels van de trainer, over het weinige aantal goals dat we maken. Soms is dat nou eenmaal het lot. Wij zijn FC Groningen, en daar hoort heel slecht voetballen af en toe bij.

Maar wees daarnaast, als de eerste emotie is gezakt, ook trots. Dat we in 2019 qua prestaties ver boven ons kunnen presteren en de minste tegengoals van alle clubs hebben, bijvoorbeeld. Tactisch staat het dus behoorlijk goed. En daardoor staan we nu in de play-offs na een dramatisch begin. Wij zijn FC Groningen, waar slechte wedstrijden erbij horen. Onze ploeg herbergt hele jonge spelers, waarbij het af en toe niet lukt. Wij hebben geen absolute topspelers.

Maar al zouden we die hebben. Hoe zullen de supporters van Barcelona in de Champions League na de wedstrijd in en tegen Liverpool gereageerd hebben? Waarschijnlijk hevig scheldend over een gebrek aan inzet, domme wissels en het gebrek aan scorend vermogen. En vermoedelijk zelfs dat Messi er geen hout van kan. Voetbal is puur opportunisme. En laat het dat vooral ook blijven.

Supporters van Utrecht en Vitesse hoor ik over het laffe spel van hun ploeg, ook PSV-supporters hoor ik klagen over het voetbal van hun team, wat te denken van Feyenoord- en NAC-aanhangers?

Zaterdag en dinsdag is Vitesse de volgende tegenstander van FC Groningen. Deze play-offwedstrijden zijn niet te vergelijken met de competitie, alles is mogelijk. Vitesse is de favoriet en dat is logisch met hun budget. En misschien geloof je het niet na PEC en Emmen, maar in 2019 presteren wij toch echt beter dan zij. Ik draai in ieder geval de knop weer om. Ik ben blij dat we deze play-offs mogen spelen en we hebben er op basis van het laatste half jaar zeker wel wat te zoeken.

Waarom?

WIJ ZIJN GRONINGEN!