Jeroen Zoet wint 19e Tonny van Leeuwen-trofee

PSV-doelman Jeroen Zoet is winnaar geworden van de negentiende Tonny van Leeuwen-trofee, de trofee voor de minst gepasseerde doelman in het betaald voetbal. De ex-Veendammer bleef André Onana (Ajax) in het klassement met twee doelpunten verschil voor.

Het klassement, dat is opgemaakt tussen het gemiddelde aantal speelminuten tussen twee tegengoals, is voor de derde keer georganiseerd door de Supportersvereniging FC Groningen. Winnaar van de eerste twee edities was André Onana, die derhalve in het gelukkige bezit is van de trofee.

Tweestrijd
Het afgelopen seizoen was het hoofdzakelijk een tweestrijd tussen Zoet en Onana, hoewel Olij (TOP Oss), Drommel (FC Twente) en oud-FC Groningen-doelman Bizot (AZ) de twee favorieten lang wisten bij te houden. Ondanks dat Ajax er met de landstitel vandoor ging, pakte Zoet in de spannende eindfase van de competitie de Tonny van Leeuwen-trofee.

Maar liefst 84 verschillende keepers kwamen het afgelopen seizoen in actie: 36 in de Eredivisie en vijftig in de uit twintig teams bestaande Keuken Kampioen Divisie (KKD). Twee keepers werden verhuurd en speelden zowel in de Eredivisie als de KKD. In totaal werden 26 keepers opgenomen in het klassement, aangezien het een vereiste is om minimaal drie vierde van het totaal aantal competitieduels mee te hebben gespeeld.

Meeste clean sheets
Vijf keepers (waaronder Padt) uit de Eredivisie en drie keepers uit de KKD maakten alle speelminuten. De doelman uit de Eredivisie met de meeste clean sheets was Zoet (zestien keer) met op een vierde plaats Padt met twaalf clean sheets. Zoet is de tweede Groningse doelman die de Tonny van Leeuwen-trofee wint. Eerder was Azing Griever tweemaal winnaar. De in Noordbroek geboren Griever won in 1973-1974 in dienst van sc Heerenveen en in het seizoen 1979-1980 toen hij bij FC Groningen onder de lat stond.

Vooruitgang
Opvallend is de vooruitgang die Padt ieder seizoen maakt. Met een gedeelde twaalfde plaats in het seizoen 2016-2017 (elke zestig minuten één tegengoal) via een een tiende plaats in het seizoen 2017-2018 (om de 61,2 minuten één tegengoal) naar een verdienstelijke zevende plaats waarin hij om 74,6 minuten werd gepasseerd.

Het komende seizoen zal winnaar Zoet het bronzen beeld – een kopie van het beeld dat voor het stadion staat – in ontvangst nemen.

1e kolom: doelman + club
e kolom: aantal tegendoelpunten
e kolom: aantal gespeelde wedstrijden
e kolom: gemiddeld aantal speelminuten tussen twee tegengoals